Lindø skal skaffe lejere, før det er for sent

Divisionsdirektør Michael Nymark Hansen, Lindø Industripark.
Foto: Jørgen Hansen

Lindø skal skaffe lejere, før det er for sent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lindøværftet er under tidspres men har gode muligheder for at få nye virksomheder ind på værftsområdet. Værftet er mest værd for nye lejere i det næste års tid, hvor arbejderne er til rådighed og materiellet ikke er solgt.

Michael Nymark Hansen har en presserende opgave: Han skal skaffe lejere ind i Lindø­værftets haller, og han skal helst gøre det næste år.

Rundt om Østersøen er der rigeligt med affolkede, lukkede værfter. Så hvis Lindø­værftet skal gøre sig håb om at tiltrække krævende industrivirksomheder, skal det ske, før rusten angriber maskinerne, og smedene bliver omskolet til sosu-assistenter.

- Vores fordel er, at vi er kommet i gang med udlejningen meget tidligt, mens værftet stadig er i gang. Man kan sige, at ejeren har vist den sædvanlige rettidige omhu, siger Michael Nymark Hansen, der dog understreger, at det tilbageværende materiel vil blive holdt vedlige.
Divisionsdirektør Michael Nymark Hansen, Lindø Industripark.
Divisionsdirektør Michael Nymark Hansen, Lindø Industripark.
Foto: Jørgen Hansen

Velkvalificeret arbejdskraft

Han blev i september udnævnt til divisionsdirektør for Lindø Industripark med ansvar for at få fyldt det enorme industriareal op med nye virksomheder.

- Virksomhederne kan få adgang til meget velkvalificeret arbejdskraft ved at leje sig ind her. Det er tydeligt, at det er vigtigt for dem, vi taler med, siger Michael Nymark Hansen.

Men selv om Lindøværftet først afleverer det sidste skib i begyndelsen af 2012, stopper en stor del af medarbejderne allerede i det kommende halvår, så direktøren har ikke masser af tid - slet ikke når den lange opstarttid for en ny produktion tages med i regnestykket.

- Selv hvis alt går godt, kan vi ikke undgå, at der opstår et tomrum. Vi stiller ingen i udsigt, at de kan gå lige fra skibsproduktion og over til en ny lejer, siger Michael Nymark Hansen.
- Folk ved godt, at Lindøværftet er stort. Men når de kommer herud og ser det, ændrer deres opfattelse sig alligevel. Vi har faktisk rigtig meget plads og rigtig stort grej, og det gør os til et enestående attraktivt sted at placere tung industri, siger divisionsdirektør Michael Nymark Hansen.
- Folk ved godt, at Lindøværftet er stort. Men når de kommer herud og ser det, ændrer deres opfattelse sig alligevel. Vi har faktisk rigtig meget plads og rigtig stort grej, og det gør os til et enestående attraktivt sted at placere tung industri, siger divisionsdirektør Michael Nymark Hansen.
Foto: Jørgen Hansen

Skykon tæt på

Han fik sin hidtil største succes allerede før beslutningen om at lukke værftet. Fredericia Værft skrev under på en aftale i maj i år, og 1. januar går virksomheden i gang med at ombygge tre dokker.

Siden har vindmøllevirksomheden Skykon gang på gang bebudet, at den vil etablere en ny, stor produktion på området. Forhandlingerne er langt fremme, men der er endnu ikke nogen underskrevet aftale.

Det er netop producenter af havvindmøller, der er de mest oplagte kandidater til at leje sig ind.

De dårlige konjunkturer for alle andre brancher betyder, at de fleste virksomheder er meget forsigtige med at beslutte en så stor investering.

EU har besluttet at øge andelen af vedvarende energi kraftigt, og her vil havvindmøller blive afgørende. Samtidig er producenterne afhængige af adgang til udskibning, og det har de ikke i dag.

Derfor er producenter af havvindmøller de mest sandsynlige lejere på værftet.

Lindø har endda mere at byde på end arbejdskraft, havn og moderne faciliteter til håndtering af de store stålsektioner.

I modsætning til andre danske havne råder værftet råder over meget store jordområder, som kan bruges til den nødvendige oplagring af møllerne, indtil en hel park er produceret og kan stilles op.

Michael Nymark Hansen arbejder på andre muligheder end vindmøllebranchen:

En mulighed kunne være konstruktion af sektioner til Femern Bælt-forbindelsen og andre store byggerier.
Lindøværftet råder over langt mere jord, end man har taget i brug. Den røde streg på luftkortet markerer værftets ejendom, som altsammen kan inddrages til f.eks. oplag af tårne og fundamenter til havvindmøller. Luftfoto: Cowi. Grafik: Mikkel Damsgård Petersen
Lindøværftet råder over langt mere jord, end man har taget i brug. Den røde streg på luftkortet markerer værftets ejendom, som altsammen kan inddrages til f.eks. oplag af tårne og fundamenter til havvindmøller. Luftfoto: Cowi. Grafik: Mikkel Damsgård Petersen
Foto: Jørgen Hansen

Skrottede boreplatforme

Han ser også seriøst på forslaget om skrotning af olieinstallationer fra Nordsøen. Her er problemet blandt andet den uforudsigelige oliepris, der afgør, hvornår olieselskaberne lukker de svindende oliefelter.

Derimod har divisionsdirektøren ikke meget tiltro til, at han kan skaffe ny skibsproduktion til værftet. Den store dok 3 er ikke særlig egnet til mindre specialskibe - og de store skibe har den asiatiske værftsindustri erobret.

Den bedste mulighed for at udleje dok 3 er formentlig Fredericia Værft, som også lejer de mindre dokke.

Værftet, der kun reparerer og ikke bygger nyt, kigger på muligheden for at reparere meget store skibe. Problemet er, at denne størrelse skibe regelmæssigt sejler til Asien, hvor det er billigere at komme på værft.

Lindø skal skaffe lejere, før det er for sent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce