kniven på struben
Spareplaner og fyringstrusler har i mange år været en del af Lindøs barske hverdag
De kan bygge verdens største skibe på Lindø, men det er ikke nok.

De skal gøre det hurtigere, billigere og smartere og så skal de have flere skibe i ordrebogen.

Med gårsdagens udmelding fra bestyrelsen om nye markante besparelser og ordet fyring hængende i luften, hjemsøger lukningstruslen endnu en gang Fyns største private arbejdsplads, der siden storhedstiden er skrumpet fra næsten 5000 mand til i dag 2350 timelønnede og cirka 500 funktionærer.

Presser for overskud

Siden Michael Pram Rasmussen satte sig i sædet som bestyrelsesformand for A. P. Møller-Mærsk koncernen har presset på værftet for at levere overskud været massivt.

Allerede under tidligere direktør Torben Anker Sørensen blev skruen strammet, da Pram meddelte, at Lindøværftet kun kunne overleve, hvis effektiviteten blev væsentligt forbedret.

- Vi arbejder ihærdigt for, at Lindø skal klare sig. Problemet er blot, at effektiviteten fortsat er alt for ringe. Om Lindø vil overleve, er helt afhængigt af, om effektiviteten stiger, sagde Michael Pram Rasmussen ved generalforsamlingen i 2005.

Kaffepause gav konflikt

De nye tider betød blandt andet, at ledelse og medarbejdere i månederne forinden var blevet enige om at undgå konflikter, hvilket dog kun varede til ledelsen ville inddrage en kaffepause.

Ved generalforsamlingen året efter blev skruet strammet endnu en tak.

- Hvis ikke produktiviteten forbedres drastisk i nær fremtid, bliver stikket trukket ud. Det er nu ved at være sidste udkald for værftet, sagde bestyrelsesformanden.

Flere ordrer nødvendige

Han bebudede igen i 2007 flere fyringer end opsigelsen af 140 funktionærer, hvis ikke Lindø fik flere ordrer ud over serien af verdens største containerskibe, som man byggede til sin egen ejer.

Baggrunden var endnu et driftsunderskud på næsten en milliard kroner

Og der kom flere skibe i ordrebogen.

Foruden fire mindre containerskibe til A.P. Møller Mærsk, otte ro-ro skibe og seks bulk-carriers til bl.a. Grækenland er udsigten nu en fuld ordrebog til ind i 2010.

Stålpris gav underskud

Økonomien blev dog ikke meget forbedret i 2007, hvor driftsunderskuddet godt nok skrumpede, men kun til 810 millioner kroner.

Underskuddet skyldtes paradoksalt nok blandt andet bygningen af container-kæmperne.

Stålprisen blev næsten fordoblet, efter at kontrakterne på skibene var underskrevet.

Desuden blev en forventet produktivitetsstigning mere mager end forventet.

Foruden en bred vifte af effektiviseringer - hvoraf den netop udmeldte plan er den seneste - har Lindø de seneste år frasolgt Ejendomsselskabet Lindø til A. P. Møller- Mærsk og afhændet sit værft i Stralsund.

Desuden er den 600 mand store maskinfabrik Balti ES Ltd. i byen Narva i Estland blevet solgt til et finsk selskab.

Hensigten har hele vejen igennem været den samme, som bestyrelsesformand Lars-Erik Brenøe i går meddelte som baggrunden for det seneste sparetiltag:

- Hensigten er at sikre, at der fortsat eksisterer et skibsværft på Fyn i de kommende år. Ejeren har i de seneste år tilført værftet betydelige summer, men det er nu nødvendigt at bringe værftets omkostninger markant ned for at styrke dets muligheder for at overleve på sigt.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Lindøs sparekniv rammer pensionister

Masser af job til fyrede fra Lindø

Masser af job til fyrede fra Lindø

Lindø vil satse på andet end skibe

Lindø vil satse på andet end skibe