Lindø-ansattes indtægt halveres

Lindøværftete sender ca 1500 timelønnede hjem.
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Lindø-ansattes indtægt halveres

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Værftet sender 1500 timelønnede hjem på dagpenge, fordi under-leverandører er forsinkede.

Ca. 1500 timelønnede medarbejdere på Lindøværftet skal ikke møde op på arbejde mandag morgen.

Hjemsendelsen betyder, at de ansatte skal have arbejdsløshedsdagpenge i stedet for løn.

Det betyder en nedgang i indtægten på 12.000-15.000 kroner pr. måned.

- Det er en kraftig nedgang, men jeg forventer, at det kun bliver nogle få stykker, der vil komme til at gå hjemme i de maksimale fire uger. Så for de fleste bliver tabet mindre, siger fællestillidsmand Lars Hansen, Lindøværftet.

For en gennemsnitsperson svarer en indtægtsnedgang på 14.800 kroner pr. måned før skat til ca. 7.600 kr. efter skat. Det oplyser statsautoriseret revisor, Mikael Johansen fra revisionsselskabet Ernst & Young.
Forsinkede skotter fra Kina og forsinkede tegninger fra Spanien betyder, at 1500 af de timelønnede arbejdere på Lindøværftet fra på mandag er sendt hjem i op til fire uger. Det koster dem mellem 12.000 og 15.000 kr.
Forsinkede skotter fra Kina og forsinkede tegninger fra Spanien betyder, at 1500 af de timelønnede arbejdere på Lindøværftet fra på mandag er sendt hjem i op til fire uger. Det koster dem mellem 12.000 og 15.000 kr.
Foto: Birgitte Carol Heiberg

Mangler skotter

De mange ansatte bliver sendt hjem, fordi værftet ikke har modtaget de nødvendige dele til bygningen af otte tørlastskib til græske rederier.

Det ene problem drejer sig om de såkaldte korrugerede skotter. Det er de meget kraftige vægge, der deler lastrummet op.

Skotterne produceres i Kina og sejles til Lindøværftet. Men den kinesiske underleverandør har flere gange rykket tidspunktet for afleveringen og vil nu blive fire uger forsinket.

Samtidig er tegningerne til skibet blevet forsinket fra den spanske leverandør.

- Hver for sig havde forsinkelserne været nok til at stoppe produktionen, så når det skal være, er det en fordel, at de kommer på samme tid, siger produktionsdirektør Steen Schougaard Christensen, Lindøværftet.

Ifølge direktøren har værftet 2.010 timelønnede. Heraf skal 500-600 arbejde videre på de andre skibsserier, som værftet er i gang med. Resten bliver sendt hjem med virkning fra mandag.

Derefter vil de hjemsendte glidende blive kaldt på arbejde, efterhånden som produktionen kan genoptages. Den 27. oktober - efter fire uger - er alle i arbejde igen, garanterer værftet.

- I overenskomsten er der mulighed for at se bort fra opsigelsesvarslet, hvis man forhandler det med de ansatte, og hvis alle kommer i arbejde igen inden et aftalt tidspunkt, siger Torsten Jensen, der er kasserer i Metal Odense.

Møgærgeligt

Så de hjemsendte skal leve af dagpenge fra første dag - eller når de har afspadseret evt. overarbejde - og de skal stå til rådighed for interesserede nye arbejdsgivere. De første tre dage bliver dagpengene betalt af Lindøværftet - de såkaldte G-dage. Resten af tiden betaler skatteyderne og a-kassemedlemmerne.

- Det er møgærgerligt, men jeg synes, at vi har fundet en udmærket løsning. Det er vigtigt for os, at folk har fået en maksimumlængde på hjemsendelsen. Det giver mest tryghed, siger Lars Hansen.

Nogle af de otte græske skibe bliver forsinket, men værftet regner med at indhente forsinkelsen, så det sidste skib i serien bliver afleveret til tiden. Også to mellemstore containerskibe til Maersk Line bliver forsinket.

Lindøværftet vil ikke oplyse navnet på de to forsinkede underleverandører og årsagen til forsinkelserne.

Lindø-ansattes indtægt halveres

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce