Lego-direktør vil investere i digitale klodser for at vokse


Lego-direktør vil investere i digitale klodser for at vokse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er ikke den klassiske legoklods, der skal lokke kunderne til, når Lego kigger mod oversøiske markeder.

I forsøget på at sætte mere gang i salget af Lego, vil Legos administrerende direktør, Niels B. Christiansen, satse mere på det digitale univers omkring de klassiske klodser.

- Det er forkert at sætte os i en bås af kun at være et fysisk legetøj.

- Vi laver en masse af de digitale løsninger. Vi er nogle af dem der er længst fremme inden for det. Det er noget, vi har investeret mange penge i, og noget af det vi også kommer til at investere mange penge i, siger han.

Tirsdag har Lego-koncernen fremlagt årsregnskab for 2017.

Et med egne ord "vanskeligt år" for koncernen, der må konstatere et brat stop for 13 års vækstridt.

Omsætningen faldt syv procent til 35 milliarder danske kroner, men det skyldes ifølge Lego-direktøren ikke, at der er mangel på efterspørgsel.

Godt nok solgte man "lidt mindre" i 2017, men det underliggende Lego-salg, er ifølge direktøren det samme.

- Det underliggende legosalg har været fladt, og der har vi et ønske om, at det skal vokse.

- Det er ikke et udtryk for, at der er købt meget mindre Lego eller, at interessen er gået ned. Den er bare ikke steget så meget, siger han.

Allerede for et år siden måtte Lego se en ellers flot omsætningsvækst falde, og sidste år nåede koncernledelsen frem til den erkendelse, at man var vokset for hurtigt i de foregående år.

Derfor blev der i forbindelse med ansættelsen af den tidligere Danfoss-topchef Niels B. Christiansen sat en oprydning i gang, hvor der blandt andet blev solgt ud af lagrene og ryddet op i organisationen.

Den oprydning har givet en slankere organisation, hvor Niels B. Christiansen og Lego-ledelsen holder skarpere øje med salget.

- Jeg har de fem salgsdirektører rapporterende direkte ind til mig, og de er en del af den øverste ledergruppe. Det gør, at der ikke er så langt fra, hvad der sker rundt omkring i verden på markederne, ind til der, hvor vi tager de overordnede beslutninger, siger han.

Særligt Kina har givet en tiltrængt vækst i regnskabet det seneste år, selv om omsætningen overordnet set er gået ned.

Det har fået Lego til at rette håbet mod nye potentielle markeder, der ud over Kina indbefatter Mellemøsten og Afrika, hvor mange børn endnu har til gode at få deres første klodser i hånden.

- Det, der kommer først, er, at vi gerne vil nå ud til flere, og vi vil gerne investere i blandt andet det digitale. Så tror jeg også, det er naturligt, at det på sigt kan bringe omsætning med sig.

Men Niels B. Christiansen vil ikke garantere, at omsætningen derved kan rettes op på kort sigt.

- Vi har ikke mål på enkeltår på den måde. Det vigtigste for os er, at vi er der om 10 år og 20 år, og at vi har det lange sigte, siger han.

FAKTA: Her er virksomheden bag Lego-klodsen
Lego er tirsdag kommet med regnskab for 2017.

For første gang i mange år må legetøjsproducenten konstatere en nedgang i både omsætning og nettoresultat.

Her er en række fakta om den danske legetøjskoncern:

* Lego er et privatejet selskab med hovedkontor i Billund, men Lego har afdelinger over hele verden, og der sælges produkter i mere end 140 lande.

* Selskabet ejes stadig af familien Kirk Kristiansen, som grundlagde det i 1932.

* Lego startede med at lave snedkerarbejde som trapper, skamler og strygebrætter.

* Lego begyndte kort efter også at lave trælegetøj.

* Lego begyndte i 1949 at lave klodser, der kunne sættes sammen.

* Legoklodsen, som den kendes i dag, blev lanceret i 1958.

* Koncernen beskæftiger sig med udvikling af børns kreativitet gennem leg og læring. Navnet Lego er en sammentrækning af ordene "leg godt".

* Med udgangspunkt i den karakteristiske legoklods sælger virksomheden legetøj, oplevelser og undervisningsmateriale til børn over hele verden.

* Selskabet omsatte i 2017 for 35 milliarder kroner og tjente 7,8 milliarder kroner.

* Det er en nedgang i forhold til 2016, hvor Lego omsatte for 37,9 milliarder kroner og tjente 9,4 milliarder kroner.

* I 2004, hvor Lego var i krise, omsatte selskabet for 6,3 milliarder kroner og tabte 1,9 milliarder kroner.

* Koncernens administrerende direktør er Niels B. Christiansen, der tidligere har været administrerende direktør i Danfoss.

* Han erstattede 1. oktober 2017 Bali Padda, der nåede at bestride posten godt halvandet år.

* Bali Padda erstattede 1. januar 2016 Jørgen Vig Knudstorp, der havde været direktør siden oktober 2004 og var den første uden for Kirk-familien til at stå i spidsen for koncernen.

Kilde: Lego.

Lego-direktør vil investere i digitale klodser for at vokse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce