FORSKEL: Ny rådgivnings- og kursusvirksomhed vil være samarbejdspartner snarere end leverandør
Tidligere havde de større virksomheder et helt fast årligt beløb til uddannelse af personalet.

Et budget, som personalechefen kunne bruge af.

De senere års krise har betydet, at næsten alle virksomhedsledere er nødt til at vurdere, om det bedst kan betale sig at købe en ny maskine eller give de ansatte mere uddannelse. Så branchen for kursusvirksomhed har været inde i en hård omstillingsproces. Tidligere var kursusudbyderne en selvfølgelig del af budgetterne. Nu skal de bevise, at det kan aflæses positivt på en virksomheds resultatet, at personalet har været på kursus.

Den problemstilling dumper nydannede Dansk Selskabs Rådgivning A/S, som netop har flyttet sin kursusvirksomhed til Lindholm ved Nyborg, lige ned i. I den sikre forvisning, at de kan gøre en forskel.

- I dag er det nødvendigt at kunne dokumentere, at det kursus, man bekoster, også kan betale sig, siger Jan Jessen, den ene af de tre indehavere af selskabet.

- En virksomhed giver i dag ikke 500 kroner ud uden at vide, om effekten direkte kan aflæses positivt på bundlinjen.

- Vi starter med at afdække den enkelte virksomheds eller institutions behov. Hvilke kvalifikationer, de ansatte har og bør have for at kunne fungere optimalt. Ofte er der jo tale om at indføre ny teknologi, som ansatte uden videregående uddannelse skal kunne håndtere optimalt. Ud fra det sammensætter vi et kursus helt præcist til den enkelte virksomhed og den enkelte ansatte. Bagefter dokumenterer vi den effekt, kurset har haft.

- Af og til oplever vi at lave en analyse, der viser, at der ikke aktuelt er et kursusbehov. Jamen, så er der jo heller ingen grund til at ofre penge på det.

Dansk Selskabs Rådgivning A/S håber så, at en virksomhed senere vender tilbage, når behovet opstår.

- På den måde vil vi gerne være samarbejdspartner frem for blot leverandør, siger Jan Jessen.

- Ofte hører vi om en virksomheds problemer af strategisk art inden for ledelse, organisation og afsætning. På de områder kan vi også tilbyde at være rådgiver og arrangere kurser.

Til Nyborg

Selskabet arrangerer langt de fleste kurser ude på virksomhederne.

Som supplement og opfølgning anvendes en helt nyudviklet e-læringsplatform, hvor deltagerne via internettet og i on-line-kontakt med en underviser kan arbejde videre med det, de har lært på kurset.

Jan Jessen, Karsten Dehler-Nielsen og C.B. Nielsen oprettede for halvandet år siden Dansk Selskabs Rådgivning A/S, som indtil for nylig havde alle aktiviteter placeret i Græsted i Nordsjælland.

Kursusvirksomheden går imidlertid så godt, at firmaet har placeret kursusvirksomheden centralt i landet, nemlig i Lindholm Business Center ved Nyborg. Her er tilknyttet 21 ansatte. En administrationsafdeling med fire ansatte er fortsat i Græsted.

Jan Jessen og Karsten Dehler-Nielsen er begge tilknyttet Lindholm. Jan Jessen, der altid har boet i Nyborg, er uddannet i Flyvevåbnet og har haft ledende stillinger inden for personaleuddannelse i virksomheder som DSB, Falck og HydroTexaco.

- Blandt andet havde jeg ansvaret for uddannelsen af DSB's personale, inden den faste forbindelse over Storebælt blev taget i brug, siger Jan Jessen.

Karsten Dehler-Nielsen har en magistergrad i it, så hvor Jan Jessen har kendskab til den praktiske hverdag i virksomhederne, bidrager Karsten Dehler-Nielsen med teoretisk viden.

Selskabets tredje ejer, C.B. Nielsen, kender som tidligere virksomhedsejer indgående til ledelse og professionelt bestyrelsesarbejde.

21 nye job på Lindholm

OdenseFyn side 11

  • fyens.dk