Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


"Kunne vi friste med..."


"Kunne vi friste med..."

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mange kender det.

Man har netop besluttet sig for et sæt tøj i en herreekviperingsforretning, og nærmest henkastet tilspørges man af ekspedienten, om et par nye sokker eller et nyt slips ikke ville sætte prikken over i??og gøre påklædningen total.

Det handler om mersalg og opsalg, betegnelsen for at sælge en lidt dyrere vare.

Eller når tjeneren efter en god middag spørger om man ønsker kaffe med eventuel sidevogn. Så hopper mange i med begge ben og forøger derved forretningens omsætning.

Mere håndfast og konsekvent oplever man det hos McDonald's drive-in i Rosengårdcentret i Odense.

For selv om man i forbindelse med ordreafgivelsen helt nøjagtigt bestiller "to almindelige Big Mac menuer", kan man være mere end sikker på, at den høflige stemme i den anden ende spørger: "Skal det være store menuer?"

Og det kan nærmest virke som oplæsning fra en medarbejder-manual. Det er man nu ikke enig i hos McDonald's.

- Hos os lader vi det være helt op til den enkelte ekspedient at bedømme, om kunden kunne være potentiel køber af mere, siger Søren Larsen, driftschef hos McDonald's, som har seks restauranter i Odense-området.

- Det er jo mennesker og ikke maskiner, som vi har ansat.

- Men selvfølgelig handler det om at sælge mere, og kan vi bare sælge for én krone mere per kunde, betyder det en ikke ubetydelig indtjening.

De seks restauranter har ca. 5 millioner kunder årligt.

Også hos Merlin er der sat ny dagsorden. Når man beder om "en almindelig 50 kroners fremkaldelse" afføder det spørgsmålet: "Skal det være en luksusfremkaldelse til 69 kroner?"

Og sluttelig: "Skal du have en ny film med?"

Hos brancheorganisationen Dansk Textilunion, fortæller underdirektør Jens Birkeholm.

- Hos vores medlemmer udgør mersalg og opsalg en væsentlig post i omsætningen og det er noget som mange butikker bruger mange kræfter på at forbedre.

"Kunne vi friste med..."

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.