Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kopi-branchen har fået ryddet op


Kopi-branchen har fået ryddet op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Få brodne kar tilbage, mener brancheformand

Spørger man brancheforeningen for print- og kopibranchen, er der ingen tvivl: Der er i dag langt færre af de grimme sager, hvor kunder følte sig narret og bondefanget ind i dyre leasingaftaler, som de ikke har kunnet gennemskue. Forklaringen er, at branchen for 7-8 år siden, hvor det vrimlede med klagesager i både medier og retssale, besluttede at gøre noget alvorligt for at forbedre sit image.

Og det har været succesfyldt, mener Martin Rahbek, der er administrerende direktør for Konika-Minolta. Han har siden 2000 stået i spidsen for IT-brancheforeningens print- og kopiudvalg.

- Vi har især gjort meget ud af kommunikationen med kunderne blandt andet i en række pjecer, fortæller han.

Helt præcist har brancheforeningen siden 2002 udgivet fem pjecer i oplag på 20.000 eksemplarer.

- Vi kunderne, hvad de skal være opmærksomme på, og hvad de skal undgå, når de indgår en aftale. Og det har givet en god respons.

Pjecerne suppleres af et nyt etisk regelsæt med branchens egne anbefalinger til, hvordan kontrakter skal udformes. I dag anbefaler man f.eks. kunderne, at aftaler maksimalt bør være på fem år.

- Men man skal jo ikke laver fem-årige kontrakter på brugt udstyr, der måske allerede er fire år gammelt. Så ender man jo op med noget ni år gammelt udstyr, siger Martin Rahbek.

Alt i alt har tiltagene væsentligt reduceret antallet af klagesager, der havner på Rahbeks bord.

- I dag er der færre folk i branchen, der render rundt og laver smarte ting, siger han.

Men de er der stadig, de brodne kar. Det må han erkende.

- Men det er typisk nogen, der pludselig dukker op og laver nogle smarte kreative ting omkring finansieringen, og så forsvinder de lynhurtigt igen, siger han. Martin Rahbek mener dog også, at kunderne er blevet langt mere professionelle.

- Tidligere så vi ofte, at det var den lokale børnehaveleder, der skrev under på kontrakter. I dag er den slags blevet centraliseret i det offentlige, og mindre private virksomheder er også begyndt at bruge deres finansdirektør til den slags, siger han.

Alt i alt giver det færre fejl og mindre spillerum for de kreative. Og bondefangerier såsom at lægge afdrag fra en gammel aftale ind i en ny aftale, uden at det tydeligt fremgår af kontrakten, er man stort set kommet til livs.

- En stor kunde kan stadig godt foretrække, at det skal være sådan, men såfremt der indgår en gammel aftale i en ny, skal det i dag tydeligt fremgå af kontrakten, siger Martin Rahbek.

Kopi-branchen har fået ryddet op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.