Konkurrencekulturen halter i Danmark


Konkurrencekulturen halter i Danmark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det halter med konkurrencen i Danmark, viser ny rapport. Virksomhederne lever lykkeligt side om side, og forbrugerne er alt for dårlige forhandlere.

Danske virksomheder vil hellere samarbejde end konkurrere, og danske forbrugere er alt for dårlige til at forhandle priser og shoppe rundt. Det betyder, at konkurrencekulturen halter gevaldigt herhjemme, lyder konklusionen i en rapport fra Konkurrencestyrelsen.

Ifølge rapporten er det er især virksomheder, som ikke møder stor konkurrence fra udenlandske virksomheder, der lever lykkeligt side om side med andre virksomheder i samme branche.

- Virksomheder har større fokus på ekspansion og vækst, når de møder konkurrence fra udenlandske virksomheder. Der er et potentiale for at styrke virksomhedernes konkurrencekultur i Danmark. Det gælder især virksomheder, som primært konkurrerer med andre danske virksomheder, hedder det.

Dårlig konkurrencekultur koster dyrt for forbrugerne - både i form af højere riser og ringere udbud af varer. Men forbrugerne har selv et stort ansvar for at styrke konkurrencen mellem virksomhederne, siger Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

- Hvis forbrugerne aktivt opsøger den bedste handel, før de lægger pengene på disken, så får de ikke bare flere og bedre varer på hylderne - men også bedre service og billigere priser, siger hun.

Ifølge Forbrugerrådets direktør, Rasmus Kjeldahl, bidrager rapporten til at forstå, hvorfor prisniveauet i Danmark ligger alt for højt.

- Vi kan som samfund ikke være tjent med den dårlige konkurrencekultur. Der er behov for at udfordre dansk erhvervsliv ved for eksempel aktivt at identificere og fjerne barrierer, der i dag begrænser konkurrencepresset fra ind- og udland, siger han.

Konkurrencekulturen halter i Danmark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce