Autocoms ekspansion i udlandet er grundig forberedt
Autocoms kraftige ekspansion i udlandet er særdeles grundig forberedt.

Helt ned til indsigt i de lokale kulturer - og ikke kun de forretningsmæssige forhold.

Det fynske bilauktionsselskab benytter sig således af de danske ambassader og konsulater til at lære den udenlanske Emma Gad at kende, så firmaet gør et godt førstehåndsindtryk, forklarer Autocoms udviklingsdirektør Carsten Knudsen til magasinet "Eksportfokus", der udgives af Danmarks Eksportråd.

Autocom-ledelsen har erkendt, at mødekulturen i andre lande spiller en stor rolle, fordi indlevelsesevnen mellem parterne kan være afgørende for, om en handel kommer i hus. Derfor har selskabet især brugt ambassader og konsulater til at lære fremmed mødekultur at kende.

Det har blandt andet givet udbytte i Japan, hvor "høflighed" indebærer andet end i Danmark, oplyser Carsten Knudsen.

- Det er for eksempel rart at vide, at man bukker, når man hilser på potentielle forretningspartnere for første gang, og at gæster går først ind ad døren, forklarer han.

- Førstehåndsindtrykket er afgørende, siger Carsten Knudsen, der for øjeblikket forbereder et indtog i USA.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Autocom vil erobre Australien

Autocom vil erobre Australien