Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet samarbejder nu i kampen mod ulovlige alkoholreklamer.
Børn og unge skal beskyttes mod reklamer for alkohol, og nu bliver der strammet op på indsatsen med et samarbejde mellem Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet.

Fremover sker der en langt strammere koordination ved behandling af klager. Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, ser det som en forstærket våben over for alkoholproducenterne.

- Børn og unge er særligt påvirkelige, når det kommer til markedsføring, og det er forbudt at spille på indtagelse af alkohol i markedsføringen over for denne målgruppe. Med aftalen er der lagt op til en meget klar linje over for alkoholproducenter, der ikke tager tilstrækkeligt hensyn i markedsføringen, siger Henrik Øe.

Hvis erhvervsdrivende ikke retter sig efter kritik fra Alkoholreklamenævnet, bliver sagen nu sendt videre til Forbrugerombudsmanden, hvilket tidligere ikke skete automatisk.