En enkelt norsk banknyhed kostede fynske Intelligent Banker 200.000 kroner på en weekend. Odense-firmaet har fået halv million kroner i støtte fra Innovationsfonden til nyt projekt, der skal udvikle digital vagthund, der kan stoppe "utilsigtede hændelser", hvor tusindvis af besøgende på firmaets websites koster store klikregninger til bl.a. Google.

En enkelt nyhedshistorie om den norske Bank Norwegian fik for godt et år siden tusindvis af nordmænd til at google banken på nettet. Søgningerne efter nyhedshistorien skete hen over en weekend, og undervejs blev de mange nordmænd ledt i retning af en række sammenlignings-sider på finansieringstilbud, hvor den norske bank indgår. Den er nemlig kunde hos den fynske virksomhed Intelligent Banker, der står bag sammenlignings-sites som den i Norge, Danmark og en række andre europæiske lande.

Intelligent Banker

Intelligent Banker har 110 såkaldte prissammenligningssider i seks europæiske lande, hvor interesserede kan sammenligne priser fra banker og pengeinsitutter på alt fra kreditkort til pensionsydelser.Fynboerne får først betaling fra sine kunder - finansieringsfirmaerne - når internetbrugeren via de 110 websites klikker sig helt frem til og gør et køb. 

Den fynske fintech-virksomhed har til huse i Brandts Passage, hvor Tidens Samling tidligere boede midt i Odense. Firmaet havde sidste år en omsætning på 52 millioner kroner mod 35 millioner kroner året før og har netop fået sin fjerde gazelle-pris i træk for sine resultater. 

Virksomheden er stiftet af Tommy Hummelmose og Torben Kristensen, der ejer hver en halvdel af firmaet.

 

De mange norske søgninger udløste en sand storm af hits og besøg på Intelligent Bankers websites, hvilket normalt er præcis det, som det fynske firma ønsker og betaler Google for.

I denne weekends tilfælde kastede de mange besøgende dog ingen omsætning af sig for Intelligent Banker. Tværtimod, for siderne indeholdt ikke det, som brugerne ledte efter - nemlig nyhedshistorien, så de forsvandt hurtigt igen. Men gæsterne efterlod en samlet regning på 200.000 kroner til Google, som tager sig betalt for trafikken.

Spionkamera på datastrømme

Det norske tilfælde og en række andre mindre såkaldte "utilsigtede hændelser", hvor søgningerne løber løbsk, vil det fynske firma hellere end gerne sætte en stopper for. Intelligent Banker har derfor iværksat et udviklingsprojekt til halvanden million kroner og har netop fået en halv million kroner i støtte fra Innovationsfondens Inno-Booster-pulje til projektet, som kommer til at inkludere både danske og udenlandske forskere.

- Vi vil udvikle et spionkamera, kan du kalde det, som overvåger de mange datastrømme på vores sammenlignings-sider, så vi enten kan lukke for adgangen til sitet eller sætte prisen til Google ned, fordi vi kan se, at vi ikke får den ønskede effekt ud af de mange besøgende, siger adm. direktør i Intelligent Banker, Tommy Hummelmose.

Det kan koste 20, 30 eller helt op til 100 kroner, når en besøgende klikker sig ind på Intelligent Bankers hjemmesider via Google-søgninger, det varierer og afhænger af potentialet i det enkelte besøg for den fynske virksomhed, som gør det så godt, at man for fjerde år i træk netop har fået endnu en vækst-Gazelle fra Børsens Nyhedsmagasin. Væksten kommer dog kun, når kunderne tjener penge.

- Så der skal også gerne være en chance for, at vi tjener nogle penge, når brugeren ender med at købe en service hos en af vores kunder, som er banker og finansierings-institutter. Vi får ingen betaling fra vores kunder, før det udløser et salg hos dem, fortæller Tommy Hummelmose og understreger, at overvågningen også skal opdage fejl internt i firmaets net af hjemmesider.

- Hvis vi har en hjemmeside, som ikke virker, som den skal, så skal vi jo ikke betale Google for at sende folk ind på den. Så skal vi have den lukket ned, mens vi reparerer sitet, siger han.

Reagerer i realtid

Han står ved et stort whiteboard i kontoret i centrum i Odense og tegner et overvågningskamera med en rød tusch, mens han illustrerer den norske historie. Ved bordet sidder IT-chef Michael Sloth, som forklarer, at der selvfølgelig ikke er tale om et egentlig kamera, men et stykke sofistikeret software, som kan reagere og agere på de utilsigtede hændelser, mens de sker. En form for digital vagthund.

- Med vores projekt vil vi udvikle en intelligent data watchdog (vagthund, red.), som kan registrere den her anormalitet, hvor vi får en masse trafik, som vi ikke kan bruge. Softwaren skal gøre, at vi kan agere og reagere på trafik, vi ikke ønsker, men det kan også være en positiv hændelse. Det kan være en masse positiv trafik, som vi gerne vil have over på vores sider og i de tilfælde vil vores watchdog registrere, at det giver mening at sætte vores pris op til Google, fordi det kan være med til at øge vores forretning, siger han.

- Det er "machine learning", hvor softwaren efterhånden bliver klogere, efterhånden som vi indsamler data i realtid. Normalt opsamler du data over tid og retter ind, når du har behandlet dataene. Her agerer vi på dem, mens vi registrerer dem, siger han.

Hummelmose og Co. vil med projektet stoppe de nytteløse regninger, og samlet set er forventningen, at projektet og softwaren, når den er færdigudviklet, skal løfte omsætningen i Intelligent Banker med halvanden til to millioner kroner om året.

- De penge er dog ikke det afgørende, det afgørende er at være først med løsningen i et marked, som konstant udvikler sig teknologisk. Vi skal være med, så vores konkurrenter ikke løber fra os.

Projektet, som skal udvikles i samarbejde med forskere på enten Københavns Universitet eller SDU, og en professor på universitet i Athen, sættes i gang her i december måne dog skal løbe i hele 2018.

  • Byline_

    Af:

Mere om emnet

Se alle
Knækkede koden: Tysk studerende hjalp fynsk it-firma videre

Knækkede koden: Tysk studerende hjalp fynsk it-firma videre