Med webshoppen treetime.dk leverer ung iværksætter juletræet direkte til døren.

Han har haft fingrene i juletræer, så længe han kan huske. Og hvorfor skulle man ikke kombinere sin basale viden med noget, som man virkelig interesserer sig for. Den tanke kom for fem år siden til Asger Teglgaard. For den 25-årige iværksætter har altid været fascineret af computere og internettets muligheder.

Som helt ung byggede han hjemmesider, og det meste af sin tid bruger han i dag på firmaet Coweb, der har specialiseret sig i rådgivning og digital assistance til virksomheder. Men fra slutningen af august og frem til jul har han ekstra travlt. For Asger sælger juletræer på nettet.

Treetime.dk

Treetime sælger juletræer på nettet.Træerne leveres i hele Danmark på nær ikke-brofaste øer. Man kan kan også få træet fjernet igen, når julen er slut.

Ideen er fostret af 25-årige Asger Teglgaard, der samtidig driver virksomheden Coweb i Odense.

Sidste år solgte han 1000 træer på nettet. I år forventer han at sælge det dobbelte.

- Min far har solgt juletræer i 40 år, og jeg har hjulpet til, siden jeg var helt ung, siger iværksætteren, der har fuldstændig styr på grenkranse, topskud, stablængder og hvordan nålenes farver skal se ud.

Som en ung purk var han med i bilen, når faderen havde kunder på besøg fra Tyskland eller Frankrig. Men i stedet for at være med som sælger, så sidder han i dag på den anden side af bordet.

- Når jeg havde solgt et træ, satte jeg mig ind i bilen og leverede det i hele Danmark. Den største omkostning var træerne og benzinen. Jeg brugte 30.000 af mine egne kroner på at løbe det i gang. Og så selvfølgelig en masse tid, men det sidste skal man ikke begynde at regne på.

Asger Teglgaard, Treetime.dk

- Tanken var egentlig at sælge min fars træer på nettet. Men i dag køber jeg træerne af ham og sælger dem videre, siger Asger Teglgaard, der driver juletræssalget fra treetime.dk.

Det har han gjort siden 2014, og i den periode er det ikke kun træerne, der er vokset. Det er omsætningen også.

Solgte 50 træer det første år

- I 2014 solgte jeg 50 træer, og jeg følte, at der var helt vildt travlt, siger juletræssælgeren, der både skulle programmere og drive webshoppen, fælde træerne, sørge for at de blev nettet og ikke mindst leveret.

- Når jeg havde solgt et træ, satte jeg mig ind i bilen og leverede det i hele Danmark. Den største omkostning var træerne og benzinen. Jeg brugte 30.000 af mine egne kroner på at løbe det i gang. Og så selvfølgelig en masse tid, men det sidste skal man ikke begynde at regne på.

Et typisk træ tre koster mellem 200 og 360 kroner afhængig af størrelsen. Året efter - altså i 2015 - solgte den driftige iværksætter 300 træer. Sidste år blev det til 1000 træer, og det tal er allerede nået i år, hvor Asger Teglgaard forventer at sælge 2000 træer. Selv om han selv bruger en del tid på håndteringen af træerne, så ser forretningen noget anderledes nu, end den gjorde, da det hele begyndte. I dag er det transportfirmaet Bring, der sørger for at levere træerne helt ud til kunderne.

- Logistikken har været den største udfordring, for vi leverer i hele landet på den dag, som kunderne ønsker. Så vi lærer noget hvert år, som kan forfine processen, men det er stadig en stor udfordring, når vi fordobler salget af træer hvert år, siger iværksætteren, der hele tiden bliver mere effektiv, efterhånden som han forfiner konceptet.

Virksomhederne er de første

Sæsonen begynder i august, hvor træerne skal vælges ud og mærkes op. Selve salget begynder allerede i november, hvor bestillingerne typisk kommer fra virksomheder og institutioner.

- Men det kan også være private, der skal have børnebørnene på besøg første eller anden søndag i advent. Efterhånden som vi nærmer os julen, stiger antallet af bestillinger fra private, siger Asger Teglgaard, der henvender sig til dem, der gerne vil gøre det hele lidt lettere for sig selv.

I begyndelsen var det især sjællænderne, var hurtige til at tage konceptet til sig. De første år gik 70 procent af salget til Sjælland og Storkøbenhavn, mens de resterende 30 procent fordelte sig på Jylland og Fyn. Men i år ser det ud som om, at fordelingen bliver mere jævn.

Mange vil gerne selv hente træet i skoven, men der bliver også solgt masser af træer fra stadepladser og supermarkeder. Og den del af markedet kan treetime.dk godt hamle op med, mener Asger Teglgaard. Men kunderne kan også være ældre, der er dårligt gående, folk uden bil, eller familier, der bare ikke har tradition for selv at fælde træet selv.

- Det er en traditionel branche, som ikke har ændret sig i mange år. Den vi jeg gerne ruske lidt op i, siger han.

  • Bach-Laursen_Thomas_(2015)_014

    Af:

    Journalist, HD(A). Er skrivende på erhvervsredaktionen. Uddannet fra SDU i 2005 med praktik på Dagbladet Børsen. Har tidligere været på lokalredaktionen i Kerteminde, hvor også tovholderfunktionen på Kerteminde Ugeavis blev udfyldt over flere omgange. Senest da avisen blev relanceret i 2011. Siden blev der lavet nyheder til Fyens.dk og trukket i snorene bag tillægget Man:d, der i dag går under navnet Gear. Tjente de første lommepenge på en afløsertjans som avisbud. Gæt selv hvilket blad.

Mere om emnet

Se alle
Juletræssælgere: I må ikke tage oplevelsen fra børnene

Juletræssælgere: I må ikke tage oplevelsen fra børnene