Japanske myndigheder anbefaler Bombardier at stramme op på kvalitetskontrollen for at undgå problemer med landingsstellet på Dash-fly.
Mens SAS og de danske luftfartsmyndigheder må vente med tålmodighed, er de japanske myndigheder klar med kritik af flyproducenten Bombardier i sagen om de mange havarerede Dash-8 Q400-fly.

I marts 2007 nødlandede et Dash-fly fra japanske ANA på næsen, fordi der manglede en bolt i landingsstellet, og konklusionen er klar fra den japanske havarikommission. Skylden lander på Bombardier, og i et brev til de canadiske luftfartsmyndigheder anbefales Bombardier at stramme op på kvalitetskontrollen.

Om den danske havarikommission når frem til en lignende konklusion efter de tre voldsomme nødlandinger i Aalborg, Vilnius og København i efteråret 2007, bliver først klart efter sommerferien.

- Vi arbejder fortsat på rapporten, og derefter får parterne en høringsrunde med en svarfrist på 60 dage. Alene af den grund kan vi sige, at vi ikke regner med at have en endelig rapport klar på denne side af sommerferien, siger Havarikommissionens direktør, Torkil Eriksen, til Ritzau.