Investering i kunst har mange ligheder med investering i aktier, men afviger også på en række punkter.

Prisen på malerier dannes typisk på auktioner, som kan sammenlignes med børser, hvor den enkelte aktie råbes op, og der bydes. Kunstnerne kan sammenlignes med selskaberne, som i større eller mindre grad nyder investorernes tillid. Hvis man vil tjene penge på kunst, er det en god ide at koncentrere sig om anerkendte kunstnere og at have en længere tidshorisont, dvs. mindst tre-fire år.

For kunst gælder, at der skal have været et andenhåndsmarked i mindst 25 år. Nyere kunst, som måske sælges direkte af maleren til kunden, kan nemt vise sig at være mere eller mindre værdiløs ved videresalg. Den er med andre ord behæftet med høj risiko, lidt lige som små og nye selskaber på aktiemarkedet.

Priserne på anerkendte kunstnere svinger i pris ligesom aktierne på børsen. Ældre dansk kunst steg fra 1970 til 1989, faldt med 50 procent fra 1989 til 1997, og siden da er priserne igen steget - med 78 procent for så vidt angår ældre dansk kunst og med 52 procent for så vidt angår nyere dansk kunst. Over mange år skulle et afkast på 7-10 procent p.a. efter sigende være realistisk.

Følg med på www.atec.com eller www.artprices.com eller i bogen "Kunst under hammeren", som udkommer hver år i oktober måned på Aschehougs forlag. Se også oversigten over danske kunstnere på www.kid.dk.

Auktionshusenes høje vurderingspriser er ikke altid pålidelige, for de sættes ofte for højt for at tiltrække attraktive sælgere.

Store billeder på f.eks. 70 x 100 og derover er ofte sværere at sælge, for de færreste af os har efterhånden den nødvendige vægplads og beskuerafstand. 40 x 60 cm er optimalt.

Folk, der leger flyttemænd, dvs. køber på een auktion for umiddelbart derefter at sælge videre på en anden, vil hurtigt opdage, at der opereres med handelssalærer (kurtage) på 15-20 procent for både sælger og køber, og at man derfor skal være både dygtig og heldig, hvis man i længden skal tjene penge på sine forretninger.

Det bedste sted at købe et givet maleri er der, hvor der er få andre købere til netop denne kunster eller dette motiv. Det bedste sted at sælge er der, hvor kunstneren og/eller motivet er kendt og påskønnet. Priserne på det samme maleri kan variere med over 100 procent fra den ene auktion til den anden. Det oplever vi dog ikke med aktier.

Aktier kan være endog særdeles spændende at følge, men et flot maleri på væggen giver et æstetisk afkast, som flere bør unde sig selv.
  • fyens.dk