Internationale projekter puster nyt liv i Amminex

En del nyborgensere har fået et indtryk af, at Amminex skuffede, fordi fabrikken lovede over 100 nye job, men endte med at måtte lukke ned. Nu har fabrikken fået ny ejer og nyt liv. Foto: Sugi Thiru

Internationale projekter puster nyt liv i Amminex

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fabrikken Amminex i Nyborg har levet en omtumlet tilværelse med lukning og genåbning siden 2010. Internationalt fokus på rensning af udstødningsgasser fra dieselbiler og busser skaber nye muligheder for fabrikken i Nyborg, hvor britiske og kinesiske projekter skaber øget vækst.

Forventningerne var tårnhøje, da virksomheden rykkede ind i 2010 og der blev talt om flere end 100 lokale job. Gassen gik dog hurtigt af ballonen hos virksomheden Amminex i Nyborg, som nu her seks år efter har fået så meget vind i sejlene, at der er udsigt til vækst.

I øjeblikket tester virksomheden sine systemer på kinesiske personbiler i et projekt, som kan blive banebrydende for virksomheden. Udviklingsafdeling og hovedkontor er stadig beliggende i Søborg, mens Nyborg har lagt tidligere Mondifabrik til produktion og fabrikslokaler for Amminex. Udover et større kinesisk projekt installeres virksomhedens anlæg på 10 busser i England hver uge og i et nyt enkeltstående projekt skal hele 92 skraldebiler have eftermonteret teknikken fra Søborg og Nyborg, så selv om el-biler tales op og diesel ofte ned, så er der kun udsigt til at fabrikken i Nyborg får mere travlt.

- Diesel kommer til at eksistere i mange år endnu, så det kan lige så godt være rent, siger fabrikschefen, som har været med ad flere omgange.

Bjarne Godseksen var nemlig med til at starte Amminex i 2010, men forlod stedet, da produktionen stoppede i 2012. Efter seks års fravær er han tilbage på fabriksgulvet i det vestlige erhvervsområde lidt uden for byskiltet. På en rundtur i de store haller, hvor gule rør med ammoniak, avancerede spiralsystemer til salt, ståltrapper og tanke udgør et apparat, der kan tage pusten fra den bedste polytekniker.

- Det er en legeplads for en ingeniør, siger Bjarne Godskesen.

Han er tilbage, fordi der netop igen er gang i butikken. Udenfor er et hegn under opførelse. Det vil ejerne have. Som en del af en global koncern skal Amminex leve op til de fælles standarder. For de franske ejere tror på Amminex, og det gør Bjarne Godskesen også.

Fakta
Salt og ammoniak

Idéen er simpel nok: Fjern forurening fra køretøjernes udstødning.

Løsningen er kompliceret. I en fabrik i udkanten af Nyborg findes et anlæg til at producere beholdere med hårdt presset salt- og ammoniak, pakket på en særlig måde, og de beholdere kan rense udstødningen på en lastbil for de skadelige NOx-gasser.

Amminex-fabrikken blev bygget i den tidligere Mondi-fabrik i Nyborg i 2010 med henblik på at lave luftrensning til den amerikanske lastbilproducent Navistar. Men Navistar sprang fra, og fabrikken måtte lukke ned i 2012.

I dag er Amminex, som i alt beskæftigerer 80 ansatte i Nyborg og hovedkvarteret Søborg, ejet af franske Faurecia, som er en global koncern med 110.000 ansatte.
Den franske koncern Faurecia ejer Amminex i Nyborg. I 2017 havde virksomheden underskud på 83 millioner. Et projekt i Asien skal forhåbenlig vende udviklingen. Foto: Sugi Thiru
Den franske koncern Faurecia ejer Amminex i Nyborg. I 2017 havde virksomheden underskud på 83 millioner. Et projekt i Asien skal forhåbenlig vende udviklingen. Foto: Sugi Thiru

Eventyr i Asien venter

For tiden drøner testbiler rundt i den kinesiske vinter med Amminex-teknologi indbygget. De er i gang med at vinterteste et system for en asiatisk bilproducent. Går alt efter planen, så skal systemet integreres i bilen fra start og rense NOx-gasser fra udstødningen, frem for at blive eftermonteret, sådan som de nuværende systemer til lastbiler og busser bliver. Til sommer skal systemet testes under varme forhold, og derefter er det meningen, at produktionen skal gå i gang.

Projektet i Asien er kærkomment, fordi et koreansk projekt sidste år blev udskudt som følge af en politisk beslutning, og det asiatiske eventyr er også årsagen til, at Amminex siden årsskiftet er vokset fra 50 til 80 mand. Ud over dette udviklingsprojekt, så forsyner Amminex busser i København og London med luftrensningssystemer. Hver uge får 10 nye busser i London Amminex' system monteret. Virksomheden har desuden netop fået ordre på at forsyne 92 skraldebiler i Westminster med luftrensning.

På en app er det muligt at følge med i, hvor meget forurening, Amminex-teknologien har fjernet i forskellige områder. I London er det blevet til 222293 kilo NOx, viser Bjarne Godskesen og kommunikationschef Morten K. Thomsen.

På en rundtur i fabrikken møder vi 38-årige Jim Christensen, som arbejder som procesoperatør og betjener maskinerne på stedet. Han er i gang med at genopfylde beholdere med ammoniak, sådan så de igen kan rense udstødningen på busserne i London.

- Man skal være lidt af en multikunstner, forklarer Jim Christensen, som er en af de 15 Amminex-ansatte, som har deres gang på fabrikken i Nyborg.

4. Bjarne Godskesen er fabrikschef i Nyborg. Han var med til at bygge fabrikken i 2010, men har haft andre job i perioden fra 2012 til denne sommer, hvor han vendte tilbage til Amminex. Foto: Sugi Thiru
4. Bjarne Godskesen er fabrikschef i Nyborg. Han var med til at bygge fabrikken i 2010, men har haft andre job i perioden fra 2012 til denne sommer, hvor han vendte tilbage til Amminex. Foto: Sugi Thiru

Et helt nyt setup

Med montering af nye systemer på busser og skraldebiler i London vokser også antallet af beholdere, han og kollegaerne i Nyborg skal genopfylde. Desuden skal der produceres nye beholdere med tætpresset salt og ammoniak til de nye systemer.

Amminex er fabrikken, der blev slået stort op som dem, der skulle skabe masser af nye arbejdspladser og rense luften på amerikanske lastbiler. Nu har den fundet et nyt og mere roligt liv med plads til at vokse. I øjeblikket er særligt det tyske marked interessant, da byer som f.eks. Berlin, Stuttgart, Hamborg, München og Frankfurt planlægger at indføre forbud mod ældre, forurenende dieselkøretøjer.

- Faurecia har et globalt netværk, vi kan trække på, når vi vil i kontakt med partnere i andre lande, og derfor er det et helt andet setup, vi har i dag, end vi havde i 2010, forklarer Morten K. Thomsen.

Morten K. Thomsen er pressechef for Amminex i Nyborg og Søborg. Virksomheden har udvidet fra 50 til 80 mand siden årsskiftet, fordi de arbejder med et projekt i Asien.  Foto: Sugi Thiru
Morten K. Thomsen er pressechef for Amminex i Nyborg og Søborg. Virksomheden har udvidet fra 50 til 80 mand siden årsskiftet, fordi de arbejder med et projekt i Asien. Foto: Sugi Thiru
Alarmer og sprinklere beskytter ammoniaktanken ved Ammonex i Nyborg. Foto: Sugi Thiru
Alarmer og sprinklere beskytter ammoniaktanken ved Ammonex i Nyborg. Foto: Sugi Thiru
Saltet, som bruges til Amminex' luftrensning, er det samme, som gør fyrværkeri rødt. Foto: Sugi Thiru
Saltet, som bruges til Amminex' luftrensning, er det samme, som gør fyrværkeri rødt. Foto: Sugi Thiru
1. Anlægget blev bygget til at forsyne amerikanske Navistar-lastbiler med luftrensning. Der er plads til en ekstra produktionslinje i fabrikken, og grunden er stor nok til at kopiere fabrikken ved siden af. Men Navistar løb fra aftalen. Foto: Sugi Thiru
1. Anlægget blev bygget til at forsyne amerikanske Navistar-lastbiler med luftrensning. Der er plads til en ekstra produktionslinje i fabrikken, og grunden er stor nok til at kopiere fabrikken ved siden af. Men Navistar løb fra aftalen. Foto: Sugi Thiru
De gule rør er til ammoniak. Folkene på fabrikken bliver immune over for den svage ammoniaklugt, og derfor er der alarmer over alt. Foto: Sugi Thiru
De gule rør er til ammoniak. Folkene på fabrikken bliver immune over for den svage ammoniaklugt, og derfor er der alarmer over alt. Foto: Sugi Thiru
De gule rør er til ammoniak. Folkene på fabrikken bliver immune over for den svage ammoniaklugt, og derfor er der alarmer over alt. Foto: Sugi Thiru
De gule rør er til ammoniak. Folkene på fabrikken bliver immune over for den svage ammoniaklugt, og derfor er der alarmer over alt. Foto: Sugi Thiru
3. Lågene svejses på beholderne til luftrensning. Foto: Sugi Thiru
3. Lågene svejses på beholderne til luftrensning. Foto: Sugi Thiru

        Beholderne til luftrensning kan genopfyldes 100 gange med ammoniak. Det foregår i Nyborg. Foto: Sugi Thiru
Beholderne til luftrensning kan genopfyldes 100 gange med ammoniak. Det foregår i Nyborg. Foto: Sugi Thiru

        Beholderne til luftrensning kan genopfyldes cirka 100 gange med ammoniak. Det foregår i Nyborg. Foto: Sugi Thiru
Beholderne til luftrensning kan genopfyldes cirka 100 gange med ammoniak. Det foregår i Nyborg. Foto: Sugi Thiru

        2. 38-årige Jim Christensen arbejder blandt andet med genopfyldning af beholdere med ammoniak. De kommer fra busser og skraldebiler i London, busser i København og et svensk vognmandsfirma. Foto: Sugi Thiru
2. 38-årige Jim Christensen arbejder blandt andet med genopfyldning af beholdere med ammoniak. De kommer fra busser og skraldebiler i London, busser i København og et svensk vognmandsfirma. Foto: Sugi Thiru

Internationale projekter puster nyt liv i Amminex

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce