Internationale drømme: Lille it-firma søger væksten i ny niche

Tommy Jepsen kom med i Web2it i 2010. Siden lancerede firmaet Paperturn, som nyansatte Whitney Jorgensen skal være med til at brande og markedsføre ikke mindst i de engelsktalende lande som USA og Canda, hvor hun kommer fra. Foto: Vibeke Volder

Internationale drømme: Lille it-firma søger væksten i ny niche

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter 15 år med fokus på hjemmesideproduktion til danske kunder satser fynsk it-firma på digitale flipbooks eller e-kataloger - det nye firma har allerede skabt 30 procent mere vækst og drømmen lever om et internationalt eventyr.

Efter 15 år med jævne resultater og et stille liv med produktion af hjemmesider har et lille it-firma med en håndfuld ansatte i Odense taget kampen op med internationale aktører og er begyndt at drømme store virksomhedsdrømme.

It-firmaet Web2it i Odense oplevede i 2017 en vækst i forretningen med 30 procent, efter at man året før kastede sig over et nyt digital produkt i form af såkaldte bladrekataloger eller flipbooks. Nu går virksomheden efter internationale kunder i hele verden.

Den nye del af firmaet hedder Paperturn, som er en digital tjeneste og abonnementsordning. Med Paperturn kan kunderne digitalisere menukortet, brochuren eller kataloger, så kunderne kan bladre i dem online. Eksempelvis direkte på hjemmesiden for en restaurant eller et hotel. Der kan tilføjes video, links og billeder, som gør den digitale brochure "levende".

Og det virker, for Web2it har med Paperturn-delen øget sin omsætning markant i 2017, og den nye digitale del af forretningen fylder allerede 70 procent af virksomhedens aktiviteter.

- Det er virkelig markant, for hidtil har vi balanceret nogenlunde på status quo i alle regnskabsårene. Så jeg kan godt se, at det her skulle vi have gjort langt tidligere, for der er nok 10 gange så mange kunder i det marked og langt færre konkurrenter, siger medejer og adm. direktør i Web2it, Tommy Jepsen.

Fakta
Web2it og PaperturnWeb2it er et it-firma i Odense, der startede som webbureau helt tilbage i 2003.

I forsøget på at udvikle en nichevirksomhed startede virksomhed udviklingen af www.paperturn.com i 2014, som for alvor gik i luften i starten af 2016.

Målet er gøre en forskel på det eksisterende marked for såkaldte online bladrekataloger eller flipbooks.

I dag bruger firmaet sine ressourcer 70 procent paperturn og 30 procent af hjemmesider.

I 2017 alene har firmaet haft en vækst i omsætning på hele 29 procent, primært som resultat af det nye fokusområde.

Web2it er ejet af Tommy Jepsen og Lars Reffstrup, der stiftede selskabet og er hovedaktionær i dag. Begge ansvarlige for den strategiske udvikling sammen med nyansatte Whitney Jorgensen fra Canada, som netop er ansat som director for international business and marketing for paperturn.com alene. Derudover er der i dag to ansatte, men firmaet har store ambitioner efter at have lanceret Paperturn.

Blandt kunderne til firmaets online-bladrekataloger er bl.a. en stribe udenlandske navne som Honda, Harrods i London, Henry Lloyd i London, Original Blues, USA, Howard University og California University.

Læs mere om firmaets flipbooks på www.paperturn.com.
Tommy Jepsen er i dag medejer af Web2it, som i dag tæller fem ansatte. Foto: Vibeke Volder
Tommy Jepsen er i dag medejer af Web2it, som i dag tæller fem ansatte. Foto: Vibeke Volder

Fandt en niche

Tommy Jepsen kom med i it-firmaet sammen med stifter Lars Reftstrup tilbage i 2010, og allerede i 2014 besluttede de to ejere sig for at kaste sig over et nyt produkt sideløbende med hjemmesiderne.

- Vi ville finde en niche, fordi vi kunne mærke, at konkurrencen var stærkt stigende på markedet for website-produktion. Der kommer virkelig mange nye til hele tiden, så det er et marked, der er svært at vækste i, siger han.

Derfor satte de gang i udviklingen af paperturn.com, som blev udviklet de følgende år og lanceret i 2016. Med online-tjenesten kan virksomheder kan få lavet såkaldt flipbooks eller e-kataloger ved at oploade pdf-filer eller eksisterende print-brochurer. Herhjemme bliver de også kaldt for bladrekataloger i mangel af bedre ord, men hjemmemarkedet er nu heller ikke det primære marked, siger Tommy Jepsen.

- Vi satser meget stort på det internationale marked. Vi troede egentlig, det skulle være Europa i første omgang, men det er hele verden fra den store ejendomsmægler i LA til den lille skrædder i London. Der er virkelig et stort marked derude, for stort set alle virksomheder har enten en brochure eller en pdf, siger han.

Paperturn har allerede skabt et kundekatalog af nye udenlandske kunder fra LA til London i Odense-firmaet. Foto: Vibeke Volder
Paperturn har allerede skabt et kundekatalog af nye udenlandske kunder fra LA til London i Odense-firmaet. Foto: Vibeke Volder

Harrods og Honda

Firmaet har allerede fået en lang række store og små kunder som Harrods i England, bilproducenten Honda og en lille skrædder i det centrale London. Kunderne digitaliserer menu-kortet eller brochuren eller samler en pdf-brochure i en ny e-bogsudgave. De satser på høj kvalitet, en høj brugervenlighed og ikke mindst annoncefri produkter.

- Det afgørende er ikke, hvor store eller små kunderne er. Det er ligegyldigt for os, det handler om at få mange kunder ind som abonnementer. Vi har stort set ingen kontakt til dem, fordi det hele kører digitalt online, siger han.

Firmaet har store forventninger til fremtiden, da væksten hidtil stort set kun er sket gennem annoncer på Google, men nu skal der for alvor sættes gang i den nye digitale satsning. Derfor har de to ejere hentet canadiske Whitney Jorgensen ind som ansvarlig for marketing og salg.

- Whitney bliver formentlig blot den første i en række af nye ansættelser, siger han om den tidligere rekrutteringschef fra Ordbogen A/S, som kom til Danmark for et par år siden for at arbejde for den fynske digitale ordbogsvirksomhed.

Nu skal canadieren bruge sin marketingerfaringer, sit sprogøre og sin energi til at øge opmærksomheden på Paperturn.

- Vi er vilde med Whitney, som har de store armbevægelse, som vi ikke har. Hun har et stort kendskab og erfaring med branding og marketing - og så har hun i sig selv et fantastisk engelsk, som vi kan bruge, når vi skal henvende os til vores engelsktalende kunder, siger Tommy Jepsen.

Paperturn skal sælges i Canda og USA, så det lille fynske it-firma, der står bag, har hyret candiske Whitney Jørgensen, som tidligere var i Ordbogen, til opgaven. Foto: Vibeke Volder
Paperturn skal sælges i Canda og USA, så det lille fynske it-firma, der står bag, har hyret candiske Whitney Jørgensen, som tidligere var i Ordbogen, til opgaven. Foto: Vibeke Volder

Internationale drømme: Lille it-firma søger væksten i ny niche

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce