Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ingen vækst ved lavere takster på Storebælt


Ingen vækst ved lavere takster på Storebælt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BROTAKSTER: Fynske firmaer tror ikke, lavere brotakster vil skabe øget vækst

Fynske virksomheder er lunkne over for regeringens oplæg til lavere takster over Storebæltsbroen.

Hverken transportfirmaer eller Dansk Arbejdsgiverforening på Fyn tror, at regeringens forslag om en besparelse på 10 procent for erhvervstrafikken vil skabe mere vækst eller gøre det fynske erhvervsliv mere konkurrencedygtigt.

- Det er positivt, at der endelig sker noget med taksterne, men nedsættelsen er ikke stor nok til at gøre en forskel. Besparelsen skal være på mindst 20-30 procent i forhold til i dag, før det virkelig vil flytte noget, siger Preben Greibe, der er direktør for Danske Fragtmænd Fyn.

Han tror ikke, at lavere takster vil gøre fynske virksomheder mere konkurrencedygtige. Derfor kommer der heller i mere gods, som skal fragtes over Storebælt.

- Et stort lastvognstog kører typisk med en last på 20 ton over Storebælt, og med en besparelse på 100 kroner pr. overfart svarer det kun til 5 kroner pr. ton. Derfor skal der væsentlig større takstnedsættelser til, før det for alvor kommer virksomhederne til gode, siger Preben Greibe.

Den vurdering er formanden for Fyns Amts Speditørforening, Jens Draborg, enig i.

- Godstransporten ligger på et nogenlunde fast niveau. Hvis en virksomhed har noget gods, der skal fragtes, så betyder de lavere Storebæltstakster ikke det store, siger Jens Draborg.

Kunder får rabatten

Formanden for Fyns Amts Vognmandsforening, Kaj Nielsen, tror heller ikke, at takstnedsættelsen vil skabe mere arbejde for de fynske vognmænd.

- Kunderne vil forlange en del af nedsættelsen, så jeg tror ikke, at det vil få betydning for vognmændene. Det vil primært være virksomhederne på Fyn, som kommer til at tjene på takstnedsættelsen, siger Kaj Nielsen.

Men DA på Fyn har heller ikke den store tiltro til, at billigere priser over Storebælt vil få betydning for fynske virksomheders konkurrenceevne.

- Brotaksterne skal markant længere ned eller helt væk, før det får betydning for erhvervslivet. Det er en helt urimelig toldmur, der skiller Danmark. Broen skal finansieres over skatten i stedet for, mener Hans Nielsen, formand for DA på Fyn.

Han er glad for forslaget om lavere takster, men vurderer, at det primært vil få betydning for privatpersoner, der vil pendle mellem landsdelene eller tage til kulturelle arrangementer.

Fremtidsperspektiverne er også usikre, mener DA-formanden: - Jeg er glad for at der endelig sker noget for hidtil har forligspartierne i Folketinget hverken været til at hugge eller stikke i. Omvendt kan jeg også godt frygte, at der blot er tale om valgpropaganda, så vi får stigninger igen om et par år.

Ingen vækst ved lavere takster på Storebælt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.