Her ligger en udfordring, tænkte Alice Wind, da hun 1. juli trådte til som leder af Danske Banks Odense-område med hovedfilial på Flakhaven.

Afdelingen betjener mange indvandrerkunder, og det giver indimellem anledning til fredsommelige problemer på grund af sprog- og kulturforbistringer - og i mellemtiden vokser kassekøerne.

For Alice Wind var der ikke langt fra tanke til handling.

I løbet af efteråret fik hun kontakt til to nydanskere, som nu i den travle tid omkring månedsskiftet hjælper deres landsmænd med at finde rundt i pengejunglen.

Hjælp til alle

Bankens kunderådgiver Pia Helmer koordinerer indsatsen, og hun har været glad for den nye kontakt, der på denne måde er skabt til en stor kundegruppe, som ikke taler det danske sprog.

- Vi har f.eks muligheden for at komme igennem med nogle oplysninger om betalingsmuligheder. Det behøver jo ikke nødvendigvis at ske med kontanter eller i kuvert, men kan også klares via en tilslutning til pbs, siger Pia Helmer.

Danske Bank har via skiltning med arabisk, kurdisk og somalisk tekst i sin hovedafdeling i Odense gjort opmærksom på det nye tilbud, men ellers er det meningen, at de to indvandrerrådgivere selv er aktivt opsøgende i kundeområdet. De har fået en kort indføring i Danske Banks produkter og administrative rutiner, og deres hjælp kan også rette sig mod dansksprogede kunder, som måske har problemer med nummersystemet.

Den større bankplan

Initiativet fra Odense har allerede påkaldt sig interesse i andre større byafdelinger rundt omkring i landet, oplyser Alice Wind, og også på koncernplan overvejer Danske Bank i øjeblikket at knytte flere indvandrere til organisationen.

Underdirektør Bent Jespersen siger, at banken har planer om en egentlig ansættelse af en større gruppe indvandrere, som i forvejen har en økonomisk baggrund.

- Meningen er at lade dem gennemgå en omskoling i det danske system med henblik på en fast tilknytning til banken, siger han.

Bent Jespersen oplyser samtidig, at Danske Bank har lagt billet ind på statslige puljemidler til sin integrationsplan.

- Det er ved de sidste overenskomstforhandlinger via et protokollat aftalt med vores medarbejdere, at vi kan gå ind i sådanne ordninger, men balancegangen er svær, fordi vi gennem nogle år kun har skåret ned, siger han.