Den danske modekoncern IC Companys ser en ende på finanskrisen og åbner en række nye butikker rundt om i Europa.
Der er så småt ved at komme gang i europæernes lyst til at bruge penge på nyt tøj igen. Det mærkes hos den danske modekoncern IC Companys, som derfor planlægger at åbne en række nye butikker.

IC Companys slår i 2010 dørene op for 25-30 nye retailbutikker i Polen, Tjekkiet, Ungarn og Nordtyskland og 25-30 nye franchisebutikker i Skandinavien. Det siger selskabets økonomidirektør, Chris Bigler, i forbindelse med modehusets halvårsregnskab.

- Det østeuropæiske marked har været nede i en periode, men nu begynder det at lysne igen. Vi har været presset indtjeningsmæssigt, da valutaen på det marked er faldet kraftigt under finanskrisen, men vi har genvundet, hvad vi tabte, siger Chris Bigler til RB-Børsen.

Selv om IC Companys fik en omsætningstilbagegang i 1. halvår på ni procent, så går det alligevel den rigtige vej for selskabet. Koncernen opjusterer forventningerne til helårsregnskabet 2009/2010 en anelse.

Det er blandt andet julesalget og januarudsalget, der er bedre end ventet. Og så har butikkerne bestilt lidt mere sommertøj hjem til den kommende sæson, end koncernen havde regnet med.

- Selvom vi har optaget ordrer med tilbagegang både på efterår-, vinter- og forårskollektionerne, så er vores ordreindtag på sommerkollektionen steget med en procent, og det er vi meget tilfredse med, siger økonomidirektøren.

IC Companys fik et halvårsresultat for regnskabsåret 2009/2010 på 266 millioner kroner før skat.