I løbet af de næste fem år vil 20 procent af de mindre og mellemstore fynske virksomheder med op til 250 ansatte blive solgt. Halvdelen af dem har ingen plan for, hvordan ejerskriftet skal foregå, viser undersøgelse fra Danske Bank.

Når økonomien buldrer af sted, plejer det også at betyde øget interesse for køb af virksomheder. På den baggrund er det måske ikke så overraskende, at en frisk undersøgelse fra Dansk Bank viser, at hver femte fynske virksomhed med op til 250 ansatte vil blive sat til salg inden for de næste fem år.

Halvdelen af de salgs-aktuelle virksomheder har imidlertid ingen planer for, hvordan det skal foregår, når de skal sælges. Det viser undersøgelsen, som Epinion har foretaget for Danske Bank på baggrund af en landsdækkende analyse med deltagelse af 1100 virksomheder, heraf 103 fynske.

1. Som virksomhedsejer skal du løbende forholde dig til, hvad der skal ske med din virksomhed. Herunder om den skal sælges.2. Hvid du vil sælge, så sørg for at have en solid forretningsplan, der viser, hvor virksomheden skaber værdi. Den skal også afdække risici i din forretning, beskrive ejerstrukturen og skabe overblik over cash flow og kapitalstruktur.

3. Vær skarp på de juridiske forhold, når du sælger. Få afklaret, hvad de juridiske forpligtelser over for kunder, leverandører og eventuelle partnere er. Også privat: Tjek, om testamente, ægteskabspagt eller lignende eventuelt skal opdateres.

4. Få værdiansat virksomheden, typisk med hjælp fra en specialiseret rådgiver.

5. Sørg for afklaring af dine privatøkonomiske forhold, både før og efter salget. Herunder, hvordan du vil håndtere de penge, du får ind ved et salg.

Kilde: Danske Bank

Netop en ordentlig forberedelse af salget er en afgørende forudsætning for, at salget bliver vellykket, pointerer Danske Banks fynske områdedirektør for erhverv, Jan Reifling, og nævner, at for mange virksomhedsejere er et salg en "én gang i livet"-situation og ofte forbundet med mange følelser.

- Det følelsesmæssige aspekt fylder en del mere end det økonomiske, viser vores erfaring. Forberedelse er helt centralt for et ejerskifte, og først og fremmest skal man have en solid forretningsplan, der viser potentielle købere, hvor virksomheden skaber værdi på både kort og langt sigt, pointerer Jan Reifling.

Undersøgelsen viser i øvrigt, at af de virksomheder, som regner med at skulle sælges, forventer hver femte, at salget sker som led i et generationsskifte inden for familien. To ud af dem regner med decideret salg af virksomheden.

Hvis et ejerskiftet ikke er ordentligt forberedt, er faren, at det løber ud i sandet, og i værste fald risikerer virksomheden helt at skulle lukke, påpeger Jan Reifling.

  • kolofon billede

    Af:

    Redaktionschef for områderne aktualitet, samfund og erhverv i Fyens Stiftstidende. Skriver ledere og andre artikler.