Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hul igennem til kineserne


Hul igennem til kineserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Scandinavian Brake Systems har fået afgørende gennembrud på det kinesiske marked

Den børsnoterede Svendborgvirksomhed Scandinavian Brake Systems (SBS) er godt i gang med at udnytte det store potentiale, der i de kommende år vil være i markedet for dieselfiltre. Selskabet har efterhånden investeret cirka 200 mio. kroner i datterselskabet Notox og har i Svendborg skabt verdens mest avancerede produktionsanlæg, når det gælder "indmad" til partikelfiltre.

Mandag kunne SBS så levere nyheden, at en koreansk samarbejdspartner har fået bestilling på de første 150 store filtre til det kinesiske marked. Koreanerne laver filterholderne og udstødningssystemet, mens Notox leverer filtersubstraten med en kerne bestående af siliciumkarbid.

Ordren udløses af, at kineserne er i fuld gang med en miljømæssig oprustning i forbindelse med olympiaden i Peking til august. Dieselfiltrene skal være med til at sænke luftforureningen, som i dag er meget voldsom i den kinesiske hovedstad.

Men der er også et liv efter OL, og ordren til Kina anses for strategisk vigtig, idet det kinesiske marked for dieselpartikelfiltre ventes at vokse markant i de kommende år.

- Vi er meget glade for ordren. Det er den første af forhåbentlig mange, og når man ser det totale kinesiske marked, er perspektiverne meget store, siger administrerende direktør i SBS, Hans Fugl- gaard.

Der har ellers været lidt stille omkring Scandinavian Brake Systems i et stykke tid, og aktiekursen er i det seneste år næsten halveret fra et niveau på 375 i juli 2007 til under 200 for nylig.

Men nyheden om kinaordren fik omgående kursen til at stige med cirka 15 procent.

Flere dieselbiler

Og potentialet til noget stort er til stede, hvis SBS kan klare sig i konkurrencen. I dag er 35 procent af verdens nye biler udstyret med en dieselmotor - og andelen forventes at stige til 60 procent i de kommende år. Og lovgivningen er på plads. Den 1. oktober 2009 skal alle nye dieselbiler i Europa have filtre på, og der er lignende tiltag i gang andre steder i verden.

- Vi regner med, at markedet for dieselfiltre vil være på 20 mia. kroner i 2011, og vores mål er at have 10 procent af markedet inden 2015, siger Hans Fuglgaard.

Og det regnestykke er endda lidt forsigtigt, mener han.

- Analysen er uden skibe og med kun en 15 procent dieselandel i USA - så det er sat konservativt, siger han.

SBS har gode samarbejdspartnere i både USA og i Østen. I Korea udmøntes samarbejdet allerede i konkrete ordrer, og i USA er Notox-filtre i øjeblikket involveret i nogle meget store testprogrammer.

Hidtil har datterselskabet kun kostet penge for SBS, men fra og med næste år skulle pengene gerne begynder at rulle den anden vej - altså ind på kontoen med renters rente. Og produktionen er modulopbygget på en måde, så man ret hurtigt kan skrue op for produktionen, når markedet kræver det.

- Vi kan etablere nye produktioner hurtigt og hvor som helst, siger Hans Fuglgaard, der mener, at SBS vil kunne bygge en ny linie på blot ni måneder, mens det vil tage flere år for konkurrenterne.
SBS og Notox
Scandinavian Brake Systems:SBS udvikler, producerer og distribuerer bremse- og friktionsdele til biler, motorcykler og energi- og industrianlæg samt vindmøller.

SBS arbejder globalt, men hovedmarkederne udgøres af Europa og Nordamerika.

SBS-koncernen omsatte i 2007 for ca. DKK 840 mio. og har 675 medarbejdere.

Datterselskabet Notox har hovedkontor i Herlev, mens produktionen foregår i Svendborg og i Aakirkeby på Bornholm.

Notox ejes 100 pct. af SBS.

Kilde: SBS

Hul igennem til kineserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.