Odense Havn har haft et historisk godt år med stigende omsætning og indtægter, og havnen er klar til at investere
Metalskrot, grus og sten samt kul er de store varegrupper som Odense Havn haler ind og ud over kajkanten, og mængden af gods over havnen steg i 2007 med 15 procent.

Kun kulmængderne holder sig i ro mens alle andre varegrupper stiger i mængde.

Samtidig skal der færre havnearbejdere til at håndtere godset. Antallet af medarbejdere på Odense Havn er på fem år faldet fra 39 til 32 medarbejdere.

I forening har det været med til at give Odense Havn et historisk godt årsregnskab for 2007 med et årsresultat på 24,5.

- Resultatet af den primære drift er 19,8 millioner, og det er vi ret stolte af, siger havnedirektør Carsten Aa.

Investeringslyst

Der er også penge i havnekassen. Der er ingen gæld og egenkapitalen er på 172 millioner, og havnen har pensionsforpligtelser på 54 millioner, så der plads til investeringer.

Løbende bliver der købt nyt udstyr til håndtering af godset i form af kraner og andet materiel.

I året der gik har havnen også investeret mere end fire millioner i et rensningsanlæg på Havneterminalen, som man har valgt at kalde Lindøterminalen fremover.

- Rensningsanlægget er designet og konstrueret til den konkrete opgave, nemlig at rense overfladevandet for blandt andet tungmetaller fra skrotoplaget, siger Carsten Aa.

I dag opfylder anlægget mere end rigeligt miljøbetingelserne for det vand, der ledes videre ud i fjorden.

Alligevel er Kerteminde Kommune på banen med krav om, at overfladevandet skal ledes videre til det kommunale rensningsanlæg.

- Det vil være ulogisk og uforsvarligt, hvis vi skal lede vores rensede og rene overfladevand til det kommunale rensningsanlæg, hvor det rene vand blandes med spildevand, før det renses, mener Carsten Aa.

Transportcenter

En af de store investeringer i fremtiden er etableringen af et transportcenter ved Tietgenbyen.

Odense Havn vil gerne etablere centeret eventuelt i samarbejde med en partner, der har erfaring med drift af transportcentre, men der skal først være grønt lys fra Transportministeriet, der skal vurdere, om Odense Havn som selvstyrende havn må gå ind i sådan en forretning.

Havnedirektør Carsten Aa forventer, at der snart bliver givet grønt lys for den juridiske side af sagen, og så kan det praktiske arbejde med transportcenter gå i gang.

Ny kanal til havnen

Over en 10-årig periode skal der også bruges ca. 60 millioner kroner på vedligeholdelse af kanalen ind til Odense.

- De første 3,5 km har været i udbud, og entreprenørfirmaet M.J. Eriksen vandt arbejdet, der begynder om kort tid, siger Carsten Aa.

Der er budgeteret med en anlægspris på 27 millioner kroner til første etape.

Allerede for godt et år siden sikrede havnen sig de fem meter lange stålprofiler, der skal bankes ned langs brinken på kanalen, og dermed har man sparet mange penge, eftersom stålpriserne er steget kraftigt siden.

Farvel til indre havn

I de tre bassiner, der udgør indre havn, har Odense Havn kun få aktiviteter tilbage.

- På et tidspunkt er vi helt væk fra indre havn, og så bliver den del kommunal havn, og kommunen skal stå for driften af den, siger Carsten Aa.

Til den tid bliver det stort set kun lystsejlere og kongeskibe, der sejler så langt ind.

Erhvervstrafikken på havnen koncentrerer sig om Norgekaj og Havneterminalen ved siden af Lindøværftet.
  • Fyens Stiftstidende