Hemmelig opskrift bag dansk bagel-succes


Hemmelig opskrift bag dansk bagel-succes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

TREND:Det er lukrativt at sælge amerikanske spise- og drikkevaner i Danmark. Specielt bagels er populære
Der er et lukrativt marked i at sælge amerikanske spise- og drikkevaner i Danmark. Coffeeshops, sushibarer, smoothies og ikke mindst bagels er blandt de populære trends, men trods bagelens store succes er der kun ét bageri herhjemme, der bager dem "the american way".

Navnet er Miss Bagel, og bageriet i Helsingør leverer over 100.000 bagels om måneden til butikker, restauranter og store cateringfirmaer i hele landet. Den lille runde bolle lavet af kogt dej og med et hul i midten er opskriften på en indbringende succes.

Efterspørgslen er på det seneste blevet så stor, at ejeren, Lone Kok, modvilligt har måttet sige nej til nye kunder den sidste tid.

- Det er utroligt irriterende at måtte sige nej, men vi kan simpelthen ikke følge med længere, siger 39-årige Lone Kok, som sammen med sin mand, Lars Bogs, har haft Miss Bagel i tre år.

Større bageri

Men den stigende efterspørgsel vil snart kunne imødekommes, for parret har netop fået byggetilladelse til et nyt og meget større bageri, som skal stå klar til årsskiftet. Det nuværende bageri ligger i underetagen af et hus i udkanten af Helsingør og er på lidt over 100 trængte kvm, men efter flytningen får de fire bagere 350 kvm. ekstra at arbejde på.

- Som det er nu, træder vi jo hinanden over tæerne hele tiden, og vi udnytter ikke ressourcerne godt nok, fordi pladsen er så trang, siger bager Jesper Olsen, som er iført de klassiske sort-hvidternede bagerbukser. Han regner med, at bagerne kan bage dobbelt så mange bagels i det nye bageri.

Sidste år havde Miss Bagel en omsætning på 2,4 millioner kroner, og det beløb er næsten allerede nået i juli i år. Lone Kok regner med, at indtjeningen fortsat stiger.

- Vi får hele tiden nye kunder, faktisk er der hver dag nogle nye, der ringer. Og så længe jeg stadig støder ind i folk, som ikke kender bagelen, så kan markedet jo udvides, siger Lone Kok. Hun tror også, at folk i stigende grad bliver lokket af den type brød, fordi det slet ikke indeholder fedtstof.

Hemmeligheden bag Miss Bagels succes er en amerikansk bager ved navn Sergio. Efter lang tids søgen blandt hemmelighedsfulde amerikanere, som holdt sine opskrifter godt skjult for det danske par, så fik Lone Kok og Lars Bogs endelig fat på en bagelbager, som ville komme til Danmark og oplære Miss Bagels dengang eneste ansatte bager. Med 25 års erfaring og en eftertragtet opskrift i ærmet kostede Sergio 400 dollars per dag.

Alle pengene værd

- Men det var alle pengene værd. Det tog over to uger at finde de helt rigtige ingredienser, så bagelen blev helt perfekt. Vi havde umuligt kunnet gøre det uden en amerikansk bager, fortæller Lone Kok.

Jesper Olsen vil ikke afsløre, præcis hvad Sergio havde med i posen, så den seje og tunge bolle kunne komme i produktion på dansk grund.

- Men det er slet ikke så svært, når man først lige har lært, hvordan man gør. Det hele handler om melet, af-slører han, mens han står og passer maskinen, som skærer dejklumperne ud i passende stykker på 150 gram.

Herefter former maskinen klumperne til lange pølser og hæfter til sidst pølsen i enderne, så den karakteristiske dejring bliver dannet.

Så ryger de ind i ovnen, til de er næsten færdigbagt, og bagefter bliver de lynfrosset, og derefter er de klar til at blive ekspederet ud i butikkerne og færdigbagt. Selve fremstillingsprocessen tager to dage.

Den del af det danske bagelmarked, som Miss Bagel ikke sidder på, får enten sine bagels fra The Bagel Co eller Hatting. The Bagel Co importerer frosne bake off bagels fra England og sælger i et grossistled omkring 80.000 engelske bagels om måneden til danske cateringfirmaer.

Hatting bager godt nok selv sine bagels. Men for Lone Kok er der langt til New York, når man bider i en bagel fra Hatting.

Den søde tand

- Det er jo bare et helt almindeligt stykke brød med et hul i midten, siger hun.

Ingen af de to ejere af Miss Bagel har nogen som helst form for uddannelse, der berører bagelbagning. De brød begge med deres job inden for mediebranchen for at kaste sig over de runde boller. Lone Kok er uddannet repro- fotograf, og husbonden var mediechef på Berlingske Tidende.

Det er ikke kun bagels, som parret sælger ud af. Forskellige slags cookies, muffins, kaffe og alt muligt forskelligt tilbehør til bagels, såsom pickles og jalapeños importerer de og sælger videre - så længe det er amerikansk.

Og hvis man vil være med på beatet, så skal man kaste sig over den sidste nye trend, chai tea, som efter Lone Koks vurdering bliver det næste store hit. Chai er oprindeligt te fra Indien, men den type, som Miss Bagel kopierer, er tilpasset den amerikanske søde tand. Til oktober tager Lone Kok endnu engang til USA, denne gang for at lure amerikanernes chai-trends af. Det er altid sådan, hun får inspiration til nye varer i butikken.

- Og alt hvad der er in i USA, det bliver også populært i Danmark, siger Lone Kok.

Hemmelig opskrift bag dansk bagel-succes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce