Motorcykelproducenten Harley-Davidson er fortsat under pres. Kunderne køber mindre, og det rammer resultatet.

Motorcykelproducenten Harley-Davidson har i perioder været nært synonym med den amerikanske drøm om frihed, åbne vidder og friske muligheder.

Men motorcykelproducenten har ikke den succes, den har haft tidligere.

Det viser regnskabet for 2017, hvor både mængden af penge tjent og antallet af motorcykler solgt er i fald.

Harley-Davidson har tabt mange unge kunder, der vælger andre mærker af motorcykler. Derfor lider selskabet under, at dets stamkunder bliver for gamle til at køre motorcykel og dermed ikke lægger kroner i kassen.

- Vores handlinger for at adressere det nuværende forretningsmiljø gennem en disciplineret tilgang til omkostninger og produktion gør os i stand til at opnå vores langsigtede mål om at opbygge den næste generation af Harley-Davidson-kunder, skriver administrerende direktør Matt Levatich i regnskabet.

I 2017 solgte Harley-Davidson 241.498 motorcykler. Det var 20.723 færre end i 2016.

Skeler man til pengene, omsatte Harley-Davidson i 2017 for 3,8 milliarder dollar - 22,9 milliarder kroner - motorcykler i året. Det var et fald på omkring syv procent.

Der blev solgt reservedele og tilbehør for 804 millioner dollar og merchandise for 263 millioner dollar. Begge mærkbare fald.

Nettoresultatet gik ikke ram forbi nedturen, men faldt i året til 522 millioner dollar fra 692 millioner dollar i 2016.

- For 2018 venter Harley-Davidson at afskibe 231.000 til 236.000 motorcykler, skriver selskabets om i år.

Aktierne i Harley-Davidson falder markant i formarkedet oven på resultatet ifølge Reuters.

Harley-Davidson blev grundlagt i 1903 og har siden da solgt motorcykler til amerikanere og verdensborgere med hang til store af slagsen.