Græsrod med hang til husbåde

Restaurationsskibet Viva er bygget i Odense og ligger nu i Københavns Havn. Det er tegnet af arkitekt Niels Lindberg i Rudkøbing og blev i 2003 solgt af Niels Holck Nielsenl (billedet) til restauratør Jan Høy.
Foto: Kim Nielsen / Polfoto

Græsrod med hang til husbåde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

KAJPLADS: Niels Holck Nielsen skaber med fynske relationer ny udvikling i danske havneområder

Det seks-årige gadekryds Meyer tager logrende og i fuldt firspring imod henover den hyggelige gård i Snaregade. Vi er et lille stenkast fra Gammel Strand, Christiansborg og Københavns kanaler, og navneskiltet ud for nummer 14 bærer meget passende navnet Waterliving.

Her har et ungt og ambitiøst selskab domicil, og selv om de store, højloftede lokaler er både repræsentative og særdeles centralt beliggende i hovedstaden, er huslejen ikke så vanvittig høj, bedyrer Waterlivings ejer og direktør Niels Holck Nielsen.

- Erhvervslejemål i det indre København er faktisk ikke så dyre, som man går og tror. Efterhånden er der bygget så meget rundt om byen, som folk er flyttet ud i, konstaterer han.

Fynske relationer

43-årige Niels Holck Nielsen står i spidsen for fem medarbejdere og en række samarbejdspartnere, som fremstiller og markedsfører husbå-de.

Selskabet har snævre fynske relationer, og den historie har flere kapitler, men først et par praktiske oplysninger.

Waterliving er i øjeblikket i gang med tre myndighedsgodkendte projekter i Sakskøbing, Nykøbing Sjælland og Frederikshavn, hvor der i alt er plads til 32 husbåde.

Længst fremme er man i Sakskøbing, hvor de tre første husbåde i en serie på 10 er solgt.

Den første af typen Duck er produceret i Odense henover vinteren og er allerede fremme på sit blivende bestemmelsessted. Den er blevet til i et produktionssamarbejde med J & B Entreprise. De to næste af typen Mississippi produceres i øjeblikket og er tegnet af arkitekt Niels Lindberg i Rudkøbing.

Mediestation på vandet

Den fynske tone således slået an får Niels Holck Nielsen selv lov til at fortælle om det, der skulle være blevet til noget helt andet, men som endte med at handle om husbåde:

- Vi var et slæng på fire gutter, som for fire-fem år siden havde en ide om at lave noget sjovt midt i København, en mediestation, der først og fremmest skulle beskæftige sig med at fortælle og formidle positive historier. Efterhånden blev kredsen udvidet til 12 mennesker, journalister, kommunikationsfolk og frie agenter, og det hele skulle foregå fra en båd, som vi ville bygge til formålet. Vi kom også i gang med projektet og havde et par fynske smede, som vi kendte, til at gå og bygge skrog for os i Kastrup Havn, men økonomisk kunne vi alligevel ikke løfte opgaven, der havde et budget på fem-seks millioner kroner.

Kramers udmelding

- Da nu forhenværende overborgmester Jens Kramer Mikkelsen samtidig i sommeren 2001 meddelte, at der skulle skabes plads til 1000 husbåde i Københavns Havn var sagen for mig næsten given. Jeg var så langt inde i disse ting, at det var naturligt at arbejde videre med ideerne, og derfor stiftede jeg selskabet Altskib, som bærer binavnet Waterliving, fortæller Niels Holck Nielsen.

En praktisk græsrod

Han har ikke nogen formel uddannelse men er skolet af en række år i forskellige græsrodssammenhænge kombineret med praktisk handels-erfaring.

Han er levende optaget af netværkstankegang, og da planen med den maritime mediestation måtte opgives, kom Niels Holck Nielsen i kontakt med restauratøren Jan Høy, som driver de københavnske gourmet- restauranter Aura og WB Square.

Medieskroget i Kastrup Havn blev slæbt til Odense, hvor det blev bygget op til det, som siden efteråret 2003 har været restaurationsskibet Viva ved Langebro.

Siden er også restaurationsskibet Chr. IX ved Middelgrundsfortet kommet til, men det er husbådene, som er fremtidens fundament under Waterliving.

- Nu er tingene ved at være på plads, men hele projekt-udviklingen har været op ad bakke. Vi arbejder på at gøre begrebet en husbåd til noget, der kan forstås, og det har været vanskeligt i en planlægningsmæssig sammenhæng. Kommunerne har meget naturligt været bange for at området skulle udvikle sig til et klondike, og godkendelsesmæssigt har vi indtil fornylig været på herrens mark. Når Skov- og Naturstyrelsen for eksempel forlangte en lokalplanlægning, gjorde Kystdirektoratet indsigelse, fordi havnene er at betragte som søterritorium, og der har også været modstridende myndighedsinteresser, når det gjaldt den konkrete godkendelse af en husbåd.

Alt det er der nu skabt klarhed over efter udarbejdelsen af en hvidbog, som Waterliving tog initiativ til at få lavet med støtte fra Fonden RealDania.

- Vi har været pionerer og har gjort et stykke grundarbejde, så myndighederne i dag magter at leve i en praktisk samdrægtighed med hinanden, og det er undervejs også blevet afklaret, at Søfartsstyrelsen godkender skibsdelen af husbåden, og det er kommunerne, som står for godkendelse af boligdelen, siger Niels Holck Nielsen og tilføjer:

- Der er egentlig ikke noget mærkeligt i, at vi har skullet igennem denne proces, for det er sådan, at et system aldrig starter med at forandre sig i centrum. Tingene skal påvirkes udefra.

Udenomsværket handler bl.a om at integrere de kommende husbådsenklaver i ledige danske havne med den øvrige by. Der skal etableres de nødvendige gangbroer, og selvom man bor i en husbåd skal man også have strøm, bredbånd og andre forsyninger, parkeringsplads og af med sit spildevand f.eks.

Alt det er man nødt til at forholde sig til som rejsende i husbåde.

Byen i havnen

Niels Holck Nielsen er meget optaget af samspillet mellem de forskellige fysiske og sociale elementer, og det tilskriver han selv en barndom i Aars, hvor han oplevede et lokalsamfund i balance med sig selv.

- Der skal jo en landsby til at opdrage et barn, og det er faktisk sådan, at det, man på engelsk kalder community development, har været den røde tråd i mit liv. Her handler det om at udvikle byen frem i haven, siger den driftige græsrod, som selv bor i et andelsboligfællesskab med fælleshus ved Gadevang i Grib Skov.

Maritime løsninger

Uffe Harrebeks Tegnestue i Nyborg og arkitekt Niels Lindberg i Rudkøbing er blandt dem, som har gjort meget for at udvikle en flydende bolig, der kan være bekendt at vise sig på den havnefront, som ikke længere tager imod kommerciel trafik.

- Niels er far til min kones studiekammerat og har virkelig været ude i verden for at hente inspiration til en moderne husbåd. Han er trofast mod ideen og vælger nogle meget maritime løsninger og udtryk, og i det hele taget er det nødvendigt at tage vidtgående hensyn til de miljøer, der arbejdes med. Nogle gange drejer det sig om et lille fiskerleje, og så kan det selvfølgelig ikke nytte noget, at man kommer brasende med en syv meter høj, modernistisk konstruktion.

- Der findes to principper, når man bygger husbåde, enten kan man konstruere dem som pramme, eller man kan lave dem som flåder. Vi bygger i modsætning til vores konkurrenter også den første type, som ligger tættere op ad de oprindelige hollandske traditioner, siger Niels Holck Nielsen.

Lad-os-nu-se-fasen

De husbåde, Waterliving får fremstillet i bl.a Odense, koster fra to til noget, der ligner tre millioner kroner, og der skal et godt stykke benarbejde til for at sikre afsætningen. Udover Waterlivings aktuelle projekt i Sakskøbing, er der foreløbig kun etableret en enklave bestående af fem nye husbåde i Hvide Sande. De er lavet af den lokale producent SeaSight, som Waterliving nu har dannet en brancheforening sammen med. De fem vestjyske husbåde er alle solgt til professionelle med henblik på udlejning til feriebrug. I den sammenhæng kan husbåde afskrives som skibe med 25 procent om året.

- Til boligbrug er vi i øjeblikket i lad-os-nu-se-det-virker-fasen, men tingene begynder at rykke, fordi de første byer er klar med det nødvendige plangrundlag, siger Niels Holck Nielsen, som ikke har haft svært ved at skaffe investorer til sit udviklingsarbejde. Senest trådte investeringsselskabet AA Holding til med kapital efter bådmessen i Bella Center sidste år.

Nøl belønnes ikke

- Selvom vores stand var den mest beskedne, fandt de jo ud af, at vi bl.a med vores myndighedsarbejde og hvidbog havde gjort et solidt stykke arbejde, så her var hesten.

At det så trækker ud med de københavnske husbådsplaner - og Odenses og de fynske kystbyers med for den sags skyld, tilføjer Niels Holck Nielsen - har ikke svækket investorinteressen.

- Der er en sikker tro på, at dette marked vil komme til at udvikle sig uanset nøl i København og andre steder, fastslår Waterlivings kaptajn.

Græsrod med hang til husbåde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce