Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Græsk reder: Lindø kan levere varen

Foruden otte græske fragtskibe er Lindø nu i gang med bygningen af tre fregatter til Forsvaret. Den første fregat ud af en samlet ordre på 4,7 milliarder kroner skal være klar i 2010 til Søværnets 500 års jubilæum.

Græsk reder: Lindø kan levere varen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Græsk rederi valgte Lindø frem for Kina og lægger nu 720 millioner dollar i Munkebo.

Det græske rederi Karras Hellas i Athen kunne have sparet 180 millioner dollar ved at placere ordren på seks fragtskibe i Kina, men det tæller mere, at Lindø er kendt for at kunne levere til tiden.

Det oplyser projektchef Fanis Anastasiadis fra rederiet til Fyens Stiftstidende.

- Vi har valgt det danske værft, fordi det første skib vil være færdigt allerede om et år, mens de andre hver især følger to måneder efter, forklarer projektchef for rederiet, Fanis Anastasiadis, der også peger på, at kvaliteten af arbejdet på det danske værft overgår de andre steder, som var i betragtning.

Billigere i Kina

Det græske rederi Karras Hellas i Piraeus har skrevet kontrakt med Lindøværftet om bygning af seks fragtskibe til en samlet værdi af ca. 720 millioner US-dollar.

De seks skibe har en dødvægt på 182.000 tons, og det danske værfts placering vil bevirke, at skibene kommer hurtigt i drift for det europæiske marked, i en tid hvor der er gode indtægter på fragt.

Kæmpeordren til Danmark fra et græsk rederi viser, at den græske handelsflåde, verdens største, trods vanskelige tider fortsat kender et opsving, der kunne bringe tanken hen på en storhedtid med navnkundige græske skibsredere som Aristoteles Onassis og Stavros Niarchos.

- Vi kunne have valgt f.eks. et kinesisk værft, der ville bygge hvert skib 30 millioner dollar billigere, men så måtte vi vente på levering i to-tre år, hvad der ikke betaler sig for os, siger Anastasiadis.

Den sammenligning skal dog formentlig holdes op mod de priser, der var på markedet, inden stålpriserne eksploderede, og dollarkursen for alvor dykkede.

Mere end Onassis

Selv om udsigterne til en stadig mere verdensomspændende økonomisk krise ikke er de bedste, havde de græske skibsredere sidste år en rekordhøj indtjening på befragtning.

Græsk skibsfart er ikke længere kun myten om Onassis og Niarchos - som begge i fond har stillet store formuer til rådighed for velgørende formål, uddannelse og kultur.

Andre navne er fremme med også stadig flere hundreder nye skibsejere, der omtales som mindre spillere, men viser sig at tjene ganske betydeligt på skibsfarten.

En skibsejer med en formue på nogle hundreder millioner euro og en årlig indtægt på 20-30 millioner euro anses i Grækenland for at være en af de små mellemstore.

Skibsrederne investerer dele af deres formuer også turismen, der betegnes som Grækenlands anden svær- industri efter skibsfarten.

Mange skibe på vej

Foruden ordren på de seks græske skibe, der løber ind i 2010, har en græsk reder placeret endnu en ordre på to fragtskibe hos Lindø.

Desuden var der for en uges tid siden møntnedlægning i dok 1 på den første blok til tre nye fregatter, der skal leveres til Forsvaret frem til 2012.

Møntnedlægning, der blev foretaget af forsvarschef Jesper Helsø er en gammel tradition, der ønsker skibet held og lykke.

Mønten, der bar et motiv af fregatten Jylland, blev placeret under 60 ton stål.

De tre fregatter, der er på 138 meter, er en samlet ordre på 4,7 milliarder kroner.

Sidst men ikke mindst er Lindø i gang med de sidste fire containerskibe af en ordre på seks til Mærsk.

Græsk reder: Lindø kan levere varen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.