God økonomi i Danmark giver fynske vognmænd medvind

Væksten i dansk økonomi hjælper vognmandsvirksomhederne med at få en pæn indtjening. Arkivfoto.

God økonomi i Danmark giver fynske vognmænd medvind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De fynske vognmænd har udmærkede regnskaber for tiden. Den danske samfundsøkonomi er i vækst, og det udløser masser af ekstra læs til lastbilerne.

Det går udmærket med økonomien i de fleste af de store fynske vognmandsforretninger. Det viser den sammenligning af virksomhederne, som Fyens.dk har lavet. De relativt pæne tal skyldes især, at det går godt i resten af samfundet.

- De danske vognmænd har generelt nok at se til. De er meget afhængige af konjunkturerne i samfundet, som er fornuftige med en vækst på omkring to procent. Lige nu går det godt de fleste steder, der er god gang i mange dele af landet, og det smitter af på transportbranchen, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i brancheorganisationen DTL Danske Vognmænd.

De pæne tal skyldes også, at en hel sektor af branchen er forsvundet fra Danmark.

- Hele den almindelige eksportkørsel med trailere eller containere fra A til B er for flere år siden forsvundet fra vores virksomheder og overtaget af billige østeuropæisk arbejdskraft, så dem ser vi ikke længere i statistikkerne. Der har aldrig været så mange udenlandske biler i Danmark som nu. Antallet af danske lastbiler er faldet 20 procent, og det samme gælder antallet af virksomheder. Det er sket i alle højtlønslande, siger branchedirektøren.

Den del af kørslen, der stadig er på danske hænder, er dels inden for Danmarks grænser og dels specialiseret, så den kræver flere kompetencer eller bedre sprog end de billige konkurrenter kan stille op med. Det kan være indviklede ruter med mange af- og pålæsninger, brug af kran, temperaturfølsomt gods, hasteopgaver, specialtransporter af for eksempel vindmøller eller kørsel, der kræver særlig viden om for eksempel farligt gods.

Der har været flere store opkøb og sammenlægninger blandt de fynske vognmandsforretninger i de senere år, og det vil formentlig fortsætte:

- Det er en stærk udvikling, som vi ser i hele Europa senest med danske DSV's køb af schweiziske Panalpina. Der er 5000 vognmænd i Danmark, så branchen er stadig opdelt i mange små enheder, og der er plads til mange flere sammenlægninger, siger Erik Østergaard.

Den største fynske transportvirksomhed, Alex Andersen, oplever, at det er svært at skaffe unge chauffører til eksportkørsel, og det problem kender branchedirektøren godt.

- En del af årsagen er vores familiemønster, hvor begge forældre gerne vil være hjemme hver aften. Men vores image er også påvirket af den megen opmærksomhed om konkurrencen fra Østeuropa, som nok afskrækker nogle fra at gå ind i branchen, siger Erik Østergaard, DTL Danske Vognmænd.

Han håber, at en vejpakke, der snart kommer igennem EU-systemet, vil rydde op i løn- og arbejdsforholdene og dermed rette op op omdømmet.

God økonomi i Danmark giver fynske vognmænd medvind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce