European Aircraft Sales lever af at sælge fly til virksomheder, og det går godt, for flere har fået øjnene op for fordelene ved at have et fly for at spare rejsetid, når de skal ud til kunder og opgaver uden for Danmark.

Tid er penge. Og der er tid at spare, hvis man kan hoppe i sit eget fly og komme hurtigt fra A til B frem for at skulle vente i en lufthavn og måske skulle skifte fly flere gange eller tilbringe flere timer på landevejen for at nå frem til sin destination.

Det nyder European Aircraft Sales i HCA Airport godt af, for et stigende antal virksomheder vælger at få sit eget fly til at transportere medarbejdere til opgaver eller kunder uden for landets grænser.

Resultater går op og ned

Regnskaberne for European Aircraft Sales viser svingende resultater. Virksomheden har tjent penge hvert år, og egenkapitalen er samlet set vokset siden 2009, hvor European Aircraft Sales blev grundlagt, men størrelsen på bundlinjen svinger meget.Ejer Bjarne Jorsal forklarer, at en handel kan tage alt fra 14 dage til tre år, og at der nogle år bliver brugt mange kræfter på forarbejde, og at frugten forhåbentlig kan høstes året efter.

- Man kan ikke se på regnskabet for 2016, at vi har lavet meget forarbejde, der gerne skulle blive til noget i år. Vi har plantet mange frø, og det skulle gerne blive til noget i år. Det er benhårdt arbejde og kræver viden at begå sig, siger han og fortæller, at på et godt år sælger de 25 fly.

- 2015 var et godt år, mens 2016 var knap så godt, men 2017 er startet godt, fortæller Bjarne Jorsal.

European Aircraft Sales ejes af Bjarne Jorsal og Katja Nielsen. De begyndte som mæglere i 2009, men har nu kapital til også at forhandle nye fly. Hvis der er brug hjælp til finansiering, sker det fortrinsvis i USA.

- Det er helt udelukket at skaffe kapital i danske banker. Det er nemmere at finde kapital i USA end i Danmark, siger Bjarne Jorsal.

- Vi sælger især fly til virksomheder, og det er særligt, hvis de har folk, som skal hurtigt ud og løse opgaver. Det kan være servicemontører eller it-folk, fortæller Bjarne Jorsal, som ejer European Aircraft Sales sammen med sin forretningspartner Katja Nielsen.

- Det er primært tid, man sparer. Det koster meget at have medarbejdere siddende i en lufthavn og ikke yde noget for virksomheden, siger han.

Der bliver flere og flere, som har råd. Virksomhederne er blevet trimmet, er kommet af med gæld og er økonomiske stærke oven på krisen.

Bjarne Jorsal, ejer af European Aircraft Sales

Parret grundlagde virksomheden i 2009, og det er lykkedes dem at få fodfæste på markedet trods finanskrisen, og nu lysner det for alvor for dem.

- Der bliver flere og flere, som har råd. Virksomhederne er blevet trimmet, er kommet af med gæld og er økonomiske stærke oven på krisen, uddyber Bjarne Jorsal og fortæller, at virksomhederne har erkendt, at de må uden for landets grænser for at vokse sig større.

- Danmark er for lille et marked, så der bliver mere og mere brug for at komme ud, og vi kan se på vores kunder, at de vækster, når de har købt et fly og nemmere kan komme ud.

Selv om meget kan klares med videokonferencer og mails, er der stadig brug for at komme ud til sine kunder, siger Bjarne Jorsal.

- Mange foretrækker stadig at mødes ansigt til ansigt, hvis man skal lave forretning, og så kan man altså ikke reparere en maskine over telefonen. Det kræver, at man får sendt en montør afsted og helst så hurtigt som muligt.

Sælger fleksibilitet

Bjarne Jorsal fortæller, at virksomhederne også ser det som medarbejderpleje, fordi de ansatte ikke er væk hjemmefra i flere dage.

- Vi har solgt et fly til en virksomhed, der flyver fra Roskilde til Wrocklaw (i Polen, red.). De samler en gruppe af medarbejdere, og så tager de afsted om morgenen, holder møder hele dagen i forskellige afdelinger og flyver hjem igen om sidst på eftermiddagen, siger han og bliver suppleret af Katja Nielsen.

- Medarbejderne kan komme hjem og spise aftensmad sammen med deres familier. Det har stor betydning for medarbejderne, at de ikke skal være væk i flere dage og overnatte på hotel, men at de kan komme ud og hjem samme dag, siger hun.

Der er enkelte private kunder, men ellers er det typisk virksomheder med 20 til 100 ansatte, og i nogle tilfælde er flere virksomheder gået sammen om at købe et fly.

- Flere virksomheder er også blevet opmærksomme på deleøkonomi, og at det kan betale sig at dele et fly. En stor virksomhed kan måske godt have sit eget fly, men ellers kan man også gå to eller tre virksomheder sammen, forklarer Bjarne Jorsal, som plejer at sige, at han sælger transport og fleksibilitet. Fra flere kunder lyder det også, at de har købt frihed.

- Vi hører fra flere, at når de har købt fly, siger de: hvorfor har jeg ikke gjort det noget før? Mange bruger oceaner af tid på at rejse og vente i lufthavne. De bygger langsomt en blodprop op og må undvære deres familie. Det ændrer sig, når de har eget fly til rådighed, siger Bjarne Jorsal.

  • Heidi

    Af:

    Journalist på ErhvervPlus Fyn og magasinet Business Fyn. Tidligere journalist, jourhavende og redaktionel udvikler på Nyhedsredaktionen, også hos Jysk Fynske Medier. Jeg har været lokalredaktør på Fyens Stiftstidende på Nordfyn og UgeAvisen Nordfyn indtil december 2014. Tidligere har jeg været på Fyens Stiftstidendes redaktion i Assens, hvor jeg havde ansvaret for børne- og ungeområdet. Jeg begyndte journalistuddannelsen som 30-årig, og inden da jeg har arbejdet som regnskabsansvarlig og controller med uddannelser som revisorassistent og merkonom i økonomistyring på cv'et. Min mand er også journalist. Vi bor i hus i Aarup og har sammen to døtre.

Mere om emnet

Se alle

Når du køber fly: - Hold fødderne på jorden