Giver færre sygedage: Brug naturen og spar penge

Simon Høegmark og Sigurd Hartvig er blevet kendt for at køre forløb for stressramte mænd gennem virksomheden Vi Natur, men de har også andre typer kurser. Her er det deltagerne fra Skolerne i Oure, hvor der blev holdt et kursus i sommerens løb. Simon Høegmark står i forgrunden af billedet. Foto: Kathrine Haar

Giver færre sygedage: Brug naturen og spar penge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Færre sygedage og mindre stressede medarbejdere er resultatet, hvis naturen bliver tænkt ind i hverdagen.

Spis madpakken uden for, hold firmaarrangementer i naturen og giv medarbejderne mulighed for at sidde ude og arbejde.

Det er nogle af de forslag, Simon Høegmark kommer med, når det handler om at tænke naturen ind i en travl hverdag. Simon Høegmark, der er forsker, naturvejleder og medejer af Vi Natur, påpeger, at der er penge at spare ved at gøre det, fordi naturen er med til at reducere stress.

- WHO mener, at i 2020 vil samfundets udgifter til stressrelaterede sygdomme overhale hjerte/kar-sygdomme, forklarer Simon Høegmark.

Så både i forhold til medarbejdernes velbefindende, samfundsøkonomien og virksomhedernes bundlinje giver det mening at trække på naturen. Der kan være flere måder at inddrage naturen i løbet af en arbejdsdag.

Stress af i naturen
Forsker og naturvejleder Simon Høegmark har en række gode råd til, hvordan du kan bruge naturen til at stresse af.1. Find et sted, der er trygt og fredfyldt. Gerne et sted, hvor der ikke er lyde fra biler eller andre menneskeskabte lyde. Er du i byen, så prøv at lukke de lyde ude og fokusér på lydene fra fugle og kig på detaljerne i planter og træer.

2. Sæt dig et behageligt sted og lav en åndedrætsøvelse: træk vejret på fire, hold vejret på fire og pust ud på fire.

3. Tag ud til vandet og kig på vandets bevægelser. Kig ud over vandet, fokusér på horisonten og de åbne vidder.

4. Find et gammelt træ. Det er stabilt, trygt og ikke til at slå ud af kurs. Følg rødderne med øjnene, hele vejen op til stammen, videre til grenene og helt ud til bladene. Lav vejrtrækningsøvelse og forestil dig, at træet laver ilt til dig.

5. Hvis det er koldt, så gå en langsom tur for at holde varmen. Fokusér først på lyde, så på dufte og til sidst på, hvad du ser.
Kursisterne fra Skolerne i Oure måtte en tur i vandet som en del af deres forløb med Simon Høegmark, som ses til højre i billedet. Foto: Kathrine Haar
Kursisterne fra Skolerne i Oure måtte en tur i vandet som en del af deres forløb med Simon Høegmark, som ses til højre i billedet. Foto: Kathrine Haar

Hold møder i det fri

Det handler om at være fleksibel, siger Simon Høegmark.

- Jeg har arbejdet sammen med nogle kommuner, og her har man givet lov til, at medarbejderne selv kan planlægge deres møder og bestemme, hvor de skal holdes. Det kan være, at medarbejderne ønsker at gå en tur. Så kan de tale sammen imens og holde mødet på den måde, forklarer han.

- Det kan også være, at en medarbejder skal forberede sig og har brug for ro. Så kan det være godt, hvis arbejdsgiveren giver lov til, at medarbejderen tager en tur ud og ikke behøver at sidde foran en computer.

Det er ikke alle virksomheder, der har mulighed for at flytte arbejdet ud af de vante omgivelser.

- Det kan man jo for eksempel ikke på et værksted, men så kan man spise madpakken uden for, og man kan vælge at holde firmaarrangementer i naturen, siger Simon Høegmark.

- Det har alt sammen en gavnlig effekt og kan være med til at spare penge på grund af færre sygedage.

Ude i naturen er det lettere at lade tankerne flyve frit og få gode idéer, forklarer Simon Høegmark. Og det er der en naturlig forklaring på.

Simon Høegmark. Foto: Kathrine Haar.
Simon Høegmark. Foto: Kathrine Haar.

Hjernen kører på højtryk

For ude blandt træerne og med udsigt til åbne vidder kan vores sind bedre slappe af, forklarer Simon Høegmark.

- Vi er tilpasset til at være i naturen, så på millisekunder kan vi aflæse, hvornår der er fare, og hvornår der ikke er fare. I naturen er vi i det, der hedder den spontane opmærksomhed, og her kan vi klare uanede mængder af information. Cirka 32 millioner indtryk i sekundet, fordi vi bare scanner og ikke analyserer indtrykkene, siger han og fortsætter:

- I byen er vi i det, der hedder den direkte eller den fokuserede opmærksomhed, og her kan du kun klare 20 indtryk i sekundet, fordi du hele tiden skal analysere, om der er fare på færde. Det kan være et lyskryds, en lyd eller en scooter, der kommer kørende. Kroppen kan ikke finde ud af, hvornår faren er overstået. Hvis hjernen i forvejen er fyldt op og arbejder på højtryk, vil den bruge ekstra meget energi, og det fører til stress.

Simon Høegmark forklarer, at rent fysiologisk sker der det under længerevarende stresspåvirkning, at det center i hjernen, der hedder amygdala, "går i selvsving".

Amygdala er hjernens vagthund og alarmklokke, og den fortæller os, hvis der er grund til at kæmpe eller flygte. Hvis amygdala bliver påvirket i for lang tid, vil den udvide sig, og den kan være med til at nedbryde kirtlen hippo campus, som producerer endorfiner - også kaldet "velværehormoner".

Ude i naturen får hjernen og kroppen lov til at restituere, forklarer Simon Høegmark, som blandt andet arbejder med stressramte mænd.

Lærer at trække vejret

- Mange af dem, jeg har fulgt i et forløb, er meget pligtopfyldende, og de har nogen gange kørt i en halvanden til toårig periode med ekstremt meget stress. Både i arbejdslivet og i privatlivet. Pludselig kollapser kroppen, og de kan ikke stå op om morgenen, eller de kører ind til siden, og alt er gået i sort, fortæller Simon Høegmark.

- Problemet er, at det tager cirka lige så lang tid at komme op igen, som den periode, hvor man har været udsat for stress.

Når Simon Høegmark og Sigurd Hartvig, der er den anden halvdel af virksomheden Vi Natur, arbejder med stressramte og tager dem med ud i naturen, handler det meget om kropsbevidsthed.

- Vi lærer dem åndedrætsøvelser, for det er et godt og hurtigt redskab. Qi gong kan også være med til at stimulere de kirtler, der danner endorfiner, forklarer Simon Høegmark.

- Men naturen er rammen, fordi det er her, vi rent instinktivt føler os trygge og kan slappe af.

Giver færre sygedage: Brug naturen og spar penge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce