USIKKERT: Magtkamp hos tidligere fynsk lufthavnsforpagter, som har hårdt brug for nye investorer
Britiske PlaneStation Group - tidligere forpagter af Odense Lufthavn - er ikke bare et selskab tæt på økonomisk kollaps, men også et foretagende, som er i fortsat og voldsom intern strid. PlaneStation er stærkt forgældet og har voldsomme likviditetsproblemer, fordi man bl.a ikke kan sælge en portefølje af fast ejendom til den pris, der forlanges.

Store og institutionelle aktionærer gennemtvang via en ekstraordinær generalforsamling i foråret, at PlaneStations mangeårige administrerende direktør Oliver Iny og flere andre ledere blev fyret, og i stedet blev virksomhedsdoktoren Martin K. May sat ind som chef og oprydder.

Chefer nægter at gå

Nu skriver britisk presse imidlertid, at både Oliver Iny og tidligere ejendomsboss Geoff Lansbury nægter at forlade direktionen og i øjeblikket handler på egen hånd omkring selskabet.

Ifølge oplysninger i The Guardian i sidste uge kan den kaotiske situation resultere i indkaldelsen af endnu en ekstraordinær generalforsamling.

Samtidig oplyser avisen, at analytikere, som følger PlaneStation aktien på Londons børs, advarer mod selskabet efter nye og store økonomiske tab. Situationen er "fundamentalt usikker", skriver The Guardian.

Hjemme i sin hav

Martin K. May siger til avisen, at PlaneStations nye ledelse i øjeblikket tager skridt til at få Oliver Iny og Geoff Lansbury definitivt fjernet fra selskabet men anviser ikke nogen konkret løsning.

Til Fyens Stiftstidende oplyser Martin K. May, at Oliver Iny fortsat besidder en aktiepost på tre procent i det, der tidligere var Wiggins Group. Og på spørgsmålet om, hvor Oliver Iny befinder sig i forhold til selskabet svarer han:

- Hjemme i sin have.

Behov for flere penge

Andre britiske medier oplyser i disse dage, at PlaneStation Group søger efter en finansiel partner til driften af sin lufthavn ved Manston ca. 100 kilometer syd for London.

Lufthavnen markedsføres nu under navnet Kent International Airport, og det er herfra, det lille og nye lavprisselskab EUjet har bebudet at ville flyve til en række britiske og europæiske destinationer med start 1. september.

EUjet opererer syv Fokker 100 maskiner med 108 sæder, men selskabet skal imidlertid ikke bruge PlaneStations netværk af mindre lufthavne rundt omkring i Europa. I stedet annonceres der afgange fra Manston til etablerede lufthavne.

Rute til København

En af de nye ruter kommer til at gå til København, og ifølge EUjets hjemmeside vil der fra 1. september blive fløjet på hverdage til en pris fra 12 britiske pund hver vej dog uden gebyrer og afgifter. Der bliver afgang fra den sydengelske lufthavn klokken 14.30 og returflyvning til Kent fra København klokken 18.00.

Københavns Lufthavn bekræftede i går, at EUjet netop har modtaget de nødvendige slots (starttilladelser) til at kunne beflyve Kastrup.

Baggrund fra Ryanair

Selskabet er irskbaseret i Shannon og er for blot et år siden stiftet af en tidligere administrerende direktør i Ryanair, P.J. McGoldrick. Han har senest også stået i spidsen for luftfartsselskabet Transaer, som imidlertid trak sig ud af markedet for et par år siden.

McGoldrick regner ifølge officielle oplysninger fra EUjet med at kunne transportere to millioner passagerer ud af PlaneStations lufthavn i Sydengland inden for tre år, og allerede det første år budgetterer det irske lavprisselskab med at sælge 500.000 billetter. Planerne indebærer, at der i løbet af den kommende vinter skal etableres 29 forskellige ruter fra Kent International Airport, der oprindeligt har tjent som base for Royal Air Force.

Avisen mener

Debat: 1. sektion side6

  • fyens.dk