Odense Kommune bruger 10 millioner kroner på strategien "Børn og unge i Robotbyen" de næste to år for at introducere og inspirere byens børn og unge til at lege, leve og med måske arbejde med robotter. Et par af byens robotvirksomheder har allerede i dag fuld gang i samarbejdet med skoler og børnehaver, hvor børnene tester og påvirker udviklingen af de fynske robotter.

Hvis man vil slukke for den fynske læringsrobot Kubo, så kommer man til at lede længe efter slukknappen.

Sådan en har den nemlig ikke, for man slukker den lille læringsrobot, som introducerer børn til kodning, ved at hive hovedet af den.

Et direkte resultat af firmaets samarbejde og testforløb med lærere og elever på et par folkeskoler i Odense, lyder det fra direktør Tommy Outzen hos Odense-firmaet Kubo Robotics, som står bag den lille succesfulde læringsrobot.

- Vi har fra start valgt at teste og udvikle robotten i samarbejde med lærere og elever, og da vi fandt ud af, at det ville være lettere for børnene at tænde og slukke på den måde, så valgte vi at droppe tænd/sluk-knappen, siger han.

Børn og unge i robotbyen

Politikerne i Odense Kommune har netop afsat 10,7 millioner kroner over de kommende to år til strategien "Børn og unge i robotbyen", men ifølge rådmand for børn og ungeforvaltningen, Susanne Crawley (R) er det meningen, at strategien skal være permanent.Ambitionen er at ruste byens børn og unge til en digital fremtid og samtidigt sikre, at flere tilegner sig kompetencer og uddannelse inden for et område, hvor byens voksende it- og robotmiljø i stigende grad efterlyser kvalificeret arbejdskraft.

I forbindelse med indsatsen skal der etableres et rejsehold, der skal følge udviklingen på de enkelte skoler og institutioner, der skal investeres i læringsforløb og uddannelse, og endelig skal samarbejde og partnerskaber mellem skoler/daginstitutioner og byens mange teknologi- og itvirksomheder også sættes i gang.

Et af de børnehuse, der der allerede er i gang er Ællingen i Odense, hvor børnene leger og tester robotter fra Blue Ocean Robotics. Se en video med Tristan, Agnes og Nelli, alle tre på fem år, der viser hvordan på Fyens.dk.

 

10 millioner til "robotbørn"

Politikerne i Odense Kommune har netop afsat 10,7 millioner kroner over de kommende to år til strategien "Børn og unge i robotbyen", hvor samspillet mellem robotfirmaerne og kommunens daginstitutioner og skoler står helt centralt. Ambitionen er at ruste børnene bedre til en fremtid med robotter, introducere dem til teknologi og kodning og ikke mindst inspirere dem til at vælge en karrierevej inden for området.

Flere skal gøre som Kubo Robotics, der allerede samarbejder med både Kroggårdskolen og Ejerslykkeskolen i Odense, og Tommy Otzen er begejstret for Odense Kommunes nye strategi.

- Du kan godt opstille en masse hypoteser for, hvordan man lærer børn at kode, men den hurtigste måde at gøre det på, er egentligt at gå ud og undervise nogle børn ude i virkeligheden. Det er fedt at se, at Odense Kommune går ind og prioriterer det her område, og jeg håber, det sætter fokus på, det er alt for sent at placere teknologiforståelse som et valgfag i 9. klasse, siger han.

På Ejerslykkeskolen har skoleleder Jan Beck-Larsen taget imod robotterne med åbne arme. Skolelederen har selv deltaget i workshops og møder i forbindelse med udviklingen af Odense Kommunes nye strategi.

- Helt konkret er der selvfølgelig nogle virksomheder, som har brug for, at flere børn og unge vælger uddannelser, som gør dem klar til at arbejde med teknologi og robotter, men for os handler det også om forståelse af teknologien. Ligesom du argumenterer for, at børnene skal have historie for at forstå deres hverdag og biologi for at forstå den verden, de lever i, handler det om, at børnene skal forstå den teknologi, som bliver en stor del af deres liv, siger han.

Udover Kubo bruger Ejerslykkeskolen robotter fra Lego Mindstorm i mellemtrinnet og teknologi fra Arduino i de øverste klasser, og skolelederen understreger, at det netop er afgørende, at teknologi bliver del af undervisningen i alle klassetrin.

Husk underviserne

Kubos robotkollegaer fra Blue Ocean Robotics (BOR) har også for længst taget kommunens børn til sig i udviklingsarbejdet med sine læringsrobotter. Firmaet arbejder dog ikke kun med institutioner og skoler, men har i tre år også arbejdet tæt sammen med uddannelsesinstitutionen UCL. Dermed bliver de studerende introduceret til robotter, kodning og ny teknologi undervejs i uddannelsen til bl.a. lærer, pædagog og sygeplejerske.

Projektansvarlig Rikke Voldsgaard Risager glæder sig over Odense-initiativet, og opfordrer til, at man tænker uddannelsesinstitutionerne med ind i projektet.

- Det er et fantastisk tiltag. Det er klart, at vi som firmaer har en interesse i at vække børnenes interesse for teknologi, så nogle af dem også vælger at uddanne sig inden for området, og så kan vi få testet vores robotter i virkeligheden, men den person, som skal give børnene forståelsen for teknologi - læreren og pædagogen - er uhyre vigtige i det her, siger hun.

Blue Oceans små Cubelets-robotbrikker er blandt andet blevet brugt af pædagogstuderende fra UCL hos daginstitutionerne i Holluf Pile Tingkær, hvor Karen Margrethe Sterling er institutionsleder for en gruppe af otte børnehuse.

- Det ville være tosset, hvis vi ikke udnyttede, at vi har de robotvirksomheder i Odense, siger hun.

Institutionslederen har selv været med i arbejdet omkring strategien "Børn og unge i robotbyen", og hun glæder sig over, at de erfaringer hun allerede har med BOR også kan komme andre børn og institutioner til gavn.

- Vi ville aldrig have råd til at købe robotterne, så det at få adgang til dem i det her omfang er fantastisk. Vores personale får indsigt i teknologi, som opkvalificerer dem. Det er en kæmpe gevinst, og så kan jeg jo se, at nogle af børnene får nye kompetencer og roller i gruppen. Men det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke laver bål, går i skoven eller tegner og maler, siger hun.

En af de institutioner, som allerede har taget de fynske robotter i brug fra Blue Ocean Robotics er Ællingen i Odense. Se videoen her på siden, hvor de tre fem-årige børn, Tristan, Agnes og Nelli demonstrerer robotten sammen med deres pædagog Joakim Rasmussen.

  • Byline_

    Af: