VÆKST: Autocom nu repræsenteret i fem europæiske lande
Det fynske it-firma Autocom.dk spiser sig ind på en stadig større del af det europæiske marked for bilauktioner via internettet.

Firmaet, der i dag har mere end en snes ansatte, har netop åbnet i Sverige under navnet Autorola.se.

Åbningen følger lige efter premieren i Holland, som har efterfulgt Tyskland og Østrig på det europæiske landkort.

I Tyskland startede Autorola.de i april sidste år, og selv om man kun er en mikroput på det store marked, har man allerede 3000-4000 tyske forhandlere til at byde på auktionerne. Blandt konkurrenterne er blandt andet det amerikanske milliardforetagende eBay.com, der sælger alverdens produkter via internettet.

- Normalt tager det 2-3 år at bygge et marked op, men vi er tæt på at gå i nul på det tyske marked. I forhold til eBay.com er vi tilfredse med succes på et mere beskedent niveau, siger Peter Grøftehauge, indehaver og direktør i Autocom.

Han tror også meget på hollandske marked, hvor der er flittig anvendelse af internettet og en tankegang, der ligner den danske.

Opskriften på succes i Sverige er den samme, som Autocom har brugt på de andre markeder, hvor det fynske firma nu er repræsenteret, nemlig at skabe den bedst mulige salgspris for kunden, der vil sælge og det størst mulige udvalg for den forhandler, der vil købe.

Det svenske marked er alene på grund af de otte millioner indbyggere større end det danske og brugen af internet cirka den samme som i Danmark.

På alle udenlandske markeder bruges lokale folk til at etablere Autocoms internetportaler, men de suppleres med et fælles call-center i Odense

Autocoms auktioner i Danmark, der startede for tre år siden, omfatter 2000 forhandlere, der har mulighed for at byde på biler ved daglige auktioner, hvor private bilister og virksomheder udbyder biler til salg.

Foruden bilauktionerne på nettet tilbyder Autocom A/S prisberegning til det professionelle marked og forbrugerservicen www.bilpriser.dk. til privatbilisten, der vil have en uvildig vurdering af sin bil.

Autocoms ambitioner er at øge medarbejderstaben yderligere, og en flytning til større lokaler ventes realiseret i starten af det nye år.

Der afholdes i øjeblikket auktioner fem dage om ugen, og i gennemsnit er udbuddet på cirka 150 biler.

Peter Grøftehauge forventer, at udbuddet kan hæves til cirka 200-250 biler pr. auktion.

Internetfirmaet solgte cirka 5000 biler på nettet i Danmark sidste år.

Autocom A/S sluttede sidste regnskabsår med et overskud på 365.000 kroner efter skat, men Peter Grøftehauge forventer et væsentligt større overskud i det netop afsluttede regnskabsår med udløb den 30. juni.

Det er især de danske og tyske bilauktioner, der har skabt den øgede indtjening.

- Den kommercielle udnyttelse af nettet er for alvor ved at slå igennem. Stadig flere danskere har tillid til at nettet er hurtigt og sikkert at bruge - og de kan finde ud af at bruge det, siger Peter Grøftehauge.

Autocom har været selvfinansierende siden firmaet blev etableret i 1999.
  • fyens.dk