Fynske Medier fusionerer med jyske mediehuse

Fynske Medier, Jyske Medier og Syddanske Medier fusionerer til Jysk Fynske Medier, der bliver landets tredjestørste medievirksomhed.
Foto: Kim Rune

Fynske Medier fusionerer med jyske mediehuse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danmark er på vej til at få en ny stærk medievirksomhed med udgangspunkt i provinsen. Fynske Medier fusioner med Jyske Medier og Syddanske Medier til Jysk Fynske Medier.

Jyske Medier, Fynske Medier og Syddanske Medier danner Jysk Fynske Medier, der sammen vil dække cirka en tredjedel af de danske husstande med medier af alle typer.

Det oplyser medierne fredag formiddag i en pressemeddelelse.

De tre velkonsoliderede medieselskaber får slagkraft til at opfylde den nye virksomheds væsentligste mission: At styrke og udvikle lokale og regionale medier i de tre moderselskabers udgivelsesområder på Fyn, i Østjylland og i Syd- og Sønderjylland.

Det vil være en vigtig opgave for det nye selskab at accelerere tempoet i udvikling af digitale produkter, som bliver afgørende i kampen om mediebrugere og annoncører i de kommende år.

Det ventes, at selskabet vil kunne spare 40 millioner kroner på synergi-effekter - blandt andet ved en bedre udnyttelse af trykkerier.

Per Westergaard bliver koordinerende chefredaktør i Jysk Fynske Medier.
Per Westergaard bliver koordinerende chefredaktør i Jysk Fynske Medier.
Foto: Kim Rune

Stadig chefredaktører for de enkelte dagblade

De tre selskabers bestyrelser indskyder alle aktiver i Jysk Fynske Medier. Det gælder dog ikke udgiverrettighederne til dagblade og ugeaviser, som bliver i moderselskaberne.

Det samme gør i første omgang de redaktionelle medarbejdere. Den redaktionelle linje for de enkelte dagblade fastlægges fortsat af suveræne chefredaktører med reference til moderselskabernes bestyrelser.

På en stribe redaktionelle områder, som ikke er lokale, undersøger chefredaktørerne nu mulighederne for samarbejde, der kan løfte kvaliteten i journalistikken.

Fakta
Det vil være en vigtig opgave for det nye selskab at accelerere tempoet i udvikling af digitale produkter, som bliver afgørende i kampen om mediebrugere og annoncører i de kommende år.

Hovedkontor i Vejle

Jysk Fynske Mediers vision er at skabe en stærk mediekoncern, som har styrke til ikke bare at fastholde, men også at udvikle de lokale mediers afgørende rolle for demokrati og sammenhængskraft i lokalområderne, hedder det i pressemeddelelsen.

Direktionen for Jysk Fynske Medier får base i Vejle. Den består af administrerende direktør Jesper Rosener, vice-administrerende direktør Alex Pedersen, økonomidirektør Peter Ringtved og koordinerende chefredaktør Per Westergård.

Chefredaktørgruppen består af Per Westergård (Fyens Stiftstidende), Peter Orry (JydskeVestkysten), Sven Grønborg (Jyske Medier) og Troels Mylenberg (Fyns Amts Avis).

Jysk Fynske Mediers bestyrelsesformand bliver i de to første år Arne Andersen fra Syddanske Medier. Jens Bebe, Jyske Medier, bliver 1. næstformand, og Jørn Henrik Petersen, Fynske Medier, er 2. næstformand.

Omsætning på 1,6 milliarder kroner

Det nye selskab vil ved sin dannelse have godt 950 medarbejdere, hvortil kommer 375 redaktionelle medarbejdere i moderselskaberne, i alt 1325.

Omsætningen i det første år ventes at blive 1,6 milliarder kroner. Det samlede dagbladsoplag bliver 135.000.

Etableringen af Jysk Fynske Medier og igangsætningen af de konkrete planer afventer godkendelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs mere på koncernens hjemmeside her.

Fynske Medier fusionerer med jyske mediehuse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce