Fyns største reklamebureau Nørgård Mikkelsen kom ud af 2017 med et noget mindre plus end året før, men fastholdt investeringer i ny teknologi og nye markeder som fødevaresegmentet, som skal være med til at sikre ny vækst. Kunder som Arla, Mejeriforeningen og Kohberg er allerede i hus.

De mister omsætning på kerneområder som tilbudsaviser og tv, men til gengæld investerer de kraftig i de områder, som kan være med til at sikre fremtidig vækst.

Sådan lyder det fra Fyns største reklamebureau Nørgård Mikkelsen, som er klar med det seneste regnskab.

Det viser, at 2017 år bød på et minus på tre millioner kroner i bruttoavancen i forhold til året før, og et fald på bundlinjen i resultat før og efter skat på omkring to millioner kroner.

Nørgård Mikkelsen A/SOdense

Ejer: Niels Thorborg

Direktion: Erik Laumand

2017 (2016)

Bruttofortj.: 68,5 mio. kroner (71,3)

Resultat før skat: 6 mio. kroner (8)

Resultat: 4,5 mio. kroner (6,5)

Egenkapital: 14,2 mio. kroner (16,2)

Antal ansatte: 80 (80)

Bruttoavance faldt fra 71,3 millioner kroner til 68,5 millioner og resultatet før skat fra 8,6 mio. kr. til 6 mio. kr. Efter skat endte resultat endte på 4.5 millioner kroner.

- Vi kan aldrig være tilfredse med at gå tilbage i indtjening, men vi valgte trods nedgang i budgetterne fra nogle af vore retailkunder, at fastholde investeringsniveauet, og det fortryder vi ikke. Overskudsprocenten er trods alt stadig næsten 9 procent, og investeringen skal nok komme tilbage i de kommende år, siger adm. direktør Erik Laumand.

Hverken direktør eller ejer Niels Thorborg kan være tilfreds med et millionfald på både top- og bundlinje, men alligevel har det været et godt år, understreger Laumand i en pressemeddelelse.

Nørgård Mikkelsen har nemlig fastholdt investeringerne i nye områder, som nok skal være med til at kompensere for de faldende indtægter fra ikke mindst tilbudsaviser, som ikke længere er så god en forretning, som det var engang.

Det er man udmærket klar over hos reklamefirmaet, som derfor investerer i fødevaremarkedet og i nye teknologier.

- Vi har investeret i en række unikke kompetencer. Specielt på fødevareområdet er det bl.a. kommet til udtryk i en ny bog om Food Trends, som vi har skrevet. Bogen har i høj grad vakt interesse hos mange førende fødevarevirksomheder, og på det område har vi haft stor vækst på såvel eksisterende som på nye kunder, siger Erik Laumand.

Food og digitale kompetencer

Bureauets fødevarekompetencer betød, at en række innovationsopgaver med udvikling af koncepter og emballagedesign fandt vej til virksomheden fra bl.a. Arla, Mejeriforeningen, Kohberg, Rynkeby, Unilever, Merrild, Odense Marcipan, Rose og Linie Akvavit.

I forhold til at udnytte de digitale kanaler i markedsføringen har Nørgård Mikkelsen gennem studier i brugeradfærden på de digitale platforme udviklet nye produkter under navnene Mobile Publicator og Dynamic Campaigning. Med de nye værktøjer kan bureauet hjælpe sine kunder, når de flytter deres markedsføring og annoncering fra de vigende markedet for tilbudsaviser og tv til nye digitale måder at fange kundernes opmærksomhed på.

Erik Laumand og resten af reklamebureauet må dog erkende, at hverken fødevarer eller nye digitale indsatser fuld ud kan kompensere for de faldende traditionelle markeder, de oplevede sidste år.

Ikke endnu i hvert fald, men måske allerede i år, hvor de nye kompetencer gerne skulle sikre yderligere omsætning. Bureauet oplevede da også en pæn tilgang af nye kunder i sidste kvartal af 2017 og 2018 er begyndt godt med nye kunder som Stena Line, Baby Sam, JKE Design, Dansk Supermarked og System Frugt.

  • Byline_

    Af: