Fynsk reklamebureau på mission i USA: Amerikanerne skal drikke snaps i stedet for whisky

De sociale medier styrer mere og mere, hvordan budskaberne sælges bedst muligt. Og selv en afgående reklamedirektør skal ofte tjekke sin smartphone. Foto: Michael Bager

Fynsk reklamebureau på mission i USA: Amerikanerne skal drikke snaps i stedet for whisky

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En af de mere usædvanlige opgaver for Nørgård Mikkelsen er en kampagne i USA for den norske snaps Linie Akvavit.

Meget har ændret sig i de 35 år, Erik Laumand har været ansat hos Nørgård Mikkelsen A/S. Han er netop stoppet som adm. direktør i bureauet, og selv om branchen i hans 35 år har undergået store forandringer, stopper det ikke med det, er han overbevist om.

- Hvor det tidligere var produktet, der var "helten", er det i dag mere en fortælling, hvor produktet så har en mindre rolle, og hvor det er fortællingen, der er det vigtigste, siger Erik Laumand og fortsætter: - I 1980'erne var det toppen, hvis du kunne få indrykket en helsides annonce i en stor avis. Og det skulle helst være et helt lille kunstværk, så der var knalddygtige tekstforfattere og tegnere (AD'ere) tilknyttet. - Så kom TV 2 i 1988, og det allermest effektfulde var at lave tv-reklamer og få dem placeret i bedste sendetid. Her begyndte det med at fortælle en historie om produktet - f.eks. fiskereklamen med Minna og Gunnar, som vi lavede, Tuborg Squash-reklamerne med Jacob Haugaard og Finn Nørbygaard og Scandlines-reklamen med de to måger, Kaj og Bøje, på Storebælt.

Fortællingen vigtigst

I dag har fortællingen så overtaget endnu mere af opmærksomheden, og kanalerne er også nogle andre. Nu er der rigtig meget data og mange medier til rådighed, og ved at bruge begge dele begavet kan man kommunikere meget mere relevant og effektivt med de rigtige kunder.

- På de digitale kanaler kan vi fortælle helt andre historier, hvor fortællingen rundt om produktet og dets tilblivelse kan blive mere levende. Vi laver for eksempel reklamer for den norske snaps Linie Aquavit i USA, og de handler slet ikke om snaps, men om at prøve noget nyt, fortæller Erik Laumand. - Først langt henne i rækken af små fortællinger kommer så pointen med, at det nye for eksempel kunne være at drikke en snaps i stedet for en whisky, tilføjer han.

Opgaven for Linie Aquavit er af nyere dato, og i og med det er en kampagne i udlandet, er det også udtryk for de nye tider i bureauet, som nu kalder sig selv et innovations- og kommunikationsbureau. - Før de sociale medier kom til at betyde noget, havde vi ikke haft en chance for at komme ind på det amerikanske marked. Det havde været alt for dyrt at lave tv- eller print-reklamer, men på de sociale medier er det nemmere at lave noget, som ikke er så dyrt, men som alligevel kan få stor gennemslagskraft. Bare du har den rigtige idé.

Fynsk reklamebureau på mission i USA: Amerikanerne skal drikke snaps i stedet for whisky

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce