Fynsk bryggeri frygter ølkrig


Fynsk bryggeri frygter ølkrig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

NYTÆNKNING: Bryggeridirektør er rystet over discountpriserne - satser nu på specialøl
At en pilsner fra Bryggeriet Vestfyen kun koster 1,50 kroner i Aldi er det rene vanvid ifølge bryggeridirektøren selv.

- Det er jo en fremragende øl. Hvis nogen for to måneder siden havde sagt til mig, at det ville blive prisen, havde jeg rystet på hovedet, siger Poul Mark.

Ind til nu har priskrigen på discountøl ikke påvirket det vestfynske bryggeri. Hverken negativt eller positivt.

- Vi har endnu ikke været tvunget til at sætte vores pris ned. Omvendt har vi heller ikke mærket noget mersalg af billigøllene, selv om prisen efterhånden er urealistisk lav, siger Poul Mark, der er forundret over, at priserne ikke får salget til at stige.

Han håber på, at en forsinket sommer kan få flere discountøl igennem Aldis kasseapparater. Og så håber han, at prisen vil stige igen, når butikkerne er færdige med at spille med musklerne.

- Falder prisen yderligere, er butikkerne nødt til at gå tilbage til leverandøren og presse prisen. Men vi har allerede minimeret prisen, så det bliver ikke sjovt, hvis priskrigen fortsætte, siger Poul Mark.

Skidt år

Aldi er den suverænt største kunde for Bryggeriet Vestfyen, så deres rolle har stor betydning. Især fordi bryggeriet allerede har fået flere ubehagelige overraskelser i år.

I forbindelse med pantnedsættelsen mistede bryggeriet et større millionbeløb, som har tvunget bryggeriet til at udskyde flere udviklingsprojekter.

Dertil kommer den svigtende sommersol. Det har kostet stort på ølsalget, men også den ellers succesfulde Jolly Cola, har mistet det forventede salgsboom i sommersæsonen.

Specialøl på stribe

Til gengæld kan Poul Mark glæde sig over bryggeriets seneste satsning, specialøllene Willemoes Ale og Willemoes Stout. For mens forbrugerne ikke reagerer på, at billigøllene bliver solgt til 1,50 krone, så er der godt gang i salget af specialøllene til over 15 kroner stykket i Coop Danmarks butikker.

- Det har været en kæmpe succes. Vi får omkring 30 mails om dagen, hvor folk roser øllen og spørger, hvor de kan købe den, siger Poul Mark.

Det får bryggeriet til at satse på specialøl fremover.

- Vi vil sende to højkvalitetsøl i specielle flasker på markedet hvert år fremover. Vi kan se, at det er det, forbrugerne går efter, og det vil vi udnytte, siger Poul Mark.

- Hvad kan vi glæde os til som den næste?

- Nu har vi jo lige sendt to ud, men vi har da allerede noget i støbeskeen. Det kan være, at vi laver en guldøl og udformer flasken som en giraf, siger Poul Mark og griner.

Fynsk bryggeri frygter ølkrig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce