Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fynsk bamsesucces i hovedstaden


Fynsk bamsesucces i hovedstaden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På mindre end tre måneder har fem erhvervsfolk fra Tommerup skabt en vaskeægte bamsesucces.

Hver dag besøger 300-400 børnefamilier Build-a-Bear uden for Tivolis hovedindgang på Vesterbrogade for at bygge bamser i alverdens farver. Det kan være bamser, der spiller basketball, står på skateboard eller går i bikini.

Butikken, der åbnede den 16. april, efterfølges snart af butikker vest for Storebælt, hvor Kolding, Odense, Århus og Aalborg er øverst på ønskesedlen.

Det er Bernt Stærke, kendt som Grambrogaard-direktør, Leif Christensen, ejer af Fin Formkæden, John Kristensen, tidligere direktør i Totalbanken, boligudlejer Søren Nielsen og direktør Henrik Pander, der har skudt hver en femtedel af kapitalen i I/S-selskabet Choose Me.

De har fem har købt rettighederne til at starte forretninger i Danmark, Norge og Sverige af Maxine Clark, der i dag ejer små 200 butikker i USA.

Maxine Clark påbegyndte sin amerikanske drøm i 1997.

Den amerikanske idékvinde har spredt bamsebutikkerne til England, Japan, Korea og Danmark. Australien og Frankrig følger efter til efter-året.

Bamsedelene produceres næsten udelukkende i Kina, men en del indkøbes dog også i USA.

Det er Søren Nielsen - eller måske snarere datteren Sofie - der har æren for, at konceptet er kommet til Danmark.

For to år siden var familien og den dengang ni-årige datter i oplevelsescentret The Mall.

- Da jeg så, hvordan min datter reagerede, tænke jeg, at det måtte kunne overføres til Danmark, siger Søren Nielsen.

Bekendtskabskredsen, der tæller de øvrige fire medejere, var i forvejen på udkik efter en forretningsidé, de kunne investere i.

- Da jeg kom med Build-a-Bear konceptet skrinlagde vi de andre ideer, fortæller Søren Nielsen, der i dag er direktør for bamsebutikken og 35 ansatte.

Der forventes en omsætning på syv-otte millioner kroner i år.

Bamserne koster fra 99 til 249 kroner, og fra den dyreste bamse går 20 kroner til (WWF) World Wide Foundation.

Fra september kan bamserne i øvrigt købes og sammensættes via nettet.

- Men en del af oplevelsen er selvfølgelig at være med til at bygge bamsen i butikken, siger Søren Nielsen.

Fynsk bamsesucces i hovedstaden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.