Fra fire til 15 ansatte: Unge fynske web-folk har succes

Direktør Kasten Madsen (t.v.) og økonomichef Peter Thomsen (t.h.) startede Morning Train sammen med to andre. I deres ene mødelokale har de fået hele endevæggen tapetseret, så det ligner en metrovogn. - Vi vil med navnet gerne signalere, at vi først og hurtigst fremme, siger Peter Thomsen
Foto: Victoria Mørck Madsen

Fra fire til 15 ansatte: Unge fynske web-folk har succes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Den fynske it-virksomhed Morning Train har vind i de unge sejl. På to år er firmaet gået fra fire til 15 medarbejdere, der gennemsnitlig er under 25 år. Den lave alder er nøglen til succes, siger stifter.

På Gammelsø 4 i Odense, gemt væk bag Næsbyhoved Skov, ligger en bygning med kontorer, der til forveksling ligner mange andre.

Medarbejderne er stort set alle drenge, og de er alle unge. En af dem har en kasket omvendt på, og deres gennemsnitsalder er yngre end verdens første internet-hjemmeside, som blev lanceret i 1990.

Og netop hjemmesider er det, de sidder og laver. De hedder Morning Train, og firmaer betaler dem over 50.000 kroner for at udvikle websites for dem. På to år er deres årlige omsætning gået fra 230.000 kroner til 3,1 millioner kroner. Og deres medarbejderantal er vokset fra fire til 15.

Peter Thomsen, en nydelig 25-årig mand med hvid skjorte, Armani-ur og tilbagestrøget hår, er økonomichef og medstifter i foretagendet. Han tager imod Fyens Stiftstidendes udsendte for at fortælle en "solstrålehistorie om en virksomhed" og om "ungdommelig sult"

Vi lytter.

19-årige Simon Hedegård flyttede fra Vestjylland til Fyn for at arbejde for Morning Train.
19-årige Simon Hedegård flyttede fra Vestjylland til Fyn for at arbejde for Morning Train.
Foto: Victoria Mørck Madsen

År 0: Sekscifret underskud

For fem år siden kom Peter Thomsens kollega, direktør Karsten Madsen, hjem fra en meget dyr forretningsrejse. Han havde været i Florida for lære, hvordan deres nystartede virksomhed Morning Train skulle blive succesfuld med at udvikle en form for Spotify til radiostationer. Imens havde Peter Thomsen prøvet at vinde forretning i Danmark.

De forsøgte, det blev en kæmpe fiasko, og de fire teenagedrenge oparbejdede sig en sekscifret gæld.

- Vi stod med ryggen mod muren. Men besluttede os for at kæmpe, fortæller Peter Thomsen.

De drog fra Tønder, hvor de kom fra, til Odense. Og begyndte at specialisere sig i webudvikling i stedet for.

- Vi startede ud med at ringe til 100 gårdvirksomheder for at høre, om vi skulle lave hjemmeside for dem. Der var en, der sagde ja, og vi fik 3500 kroner for det, siger stifteren.

I midten af 2013 var de tæt på at score deres første store kunde.

- I er gode. Men I er for urutinerede, lød beskeden til de fire iværksættere fra CC Jensen i Svendborg.

Behov for at bevise sig

Peter Thomsen kigger intervieweren direkte i øjnene, mumler ikke på et eneste tidspunkt og er konstant i samme toneleje.

Men da han når til episoden om CC Jensen fra Svendborg, stopper han op.

- Det er et godt eksempel på, hvorfor vi som unge i den her branche hele tiden føler, vi skal levere ekstra, siger han.

- Og hvis man kan vende det til motivation, er det en kæmpe fordel.

Morning Train kigger bevidst mere på alder, end de kigger på erhvervserfaring, når de ansætter. Jo nyere dåbsattesten er, jo større chance er der for job i den odenseanske virksomhed.

Det oplevede 19-årige Simon Hedegård, som blev ansat på fuldtid den 1. august 2016 og derfor flyttede fra Vestjylland til Fyn.

- Jeg rodede med webudvikling ved siden af HTX. Men jeg har ingen erhvervserfaring, hvilket gør, at jeg kæmper hårdere, tror jeg.

Opskriften på succes

Men nu er vi vidst sprunget lidt i teksten og har glemt redegøre for Morning Trains succesfulde periode. De år, som avisens udsendte stiller spørgsmål til.

Det egentlige vendepunkt kom først i 2015, hvor den erfarne it-iværksætter Helge Munk, som grundlagde Munk IT og nu er bestyrelsesformand i Athena IT-Group, og Peter Revsbech, som er formand for Technology Denmark, begyndte at rådgive dem. Morning Train fik bedre styr på økonomisk planlægning og begyndte at greje, hvor de kunne finde kunderne.

- Vi begyndte at komme til alle de netværksmøder, vi overhovedet kunne støve op. Og derigennem begyndte vi at få de rigtige kontakter og kunder, fortæller Peter Thomsen.

Men punkterer det ikke netop påstanden om, at i er succesfulde, fordi i er unge? At der skulle rådgivning fra de erfarne til

- Nej, det synes jeg ikke. Vi havde brug for hjælp til traditionelle dyder som økonomisk styring. Men vi er konkurrencedygtige indenfor vores forretningsområder, fordi vi er unge, sultne og arbejder hårdere, mener Peter Thomsen.

Ikke så overraskende mener stifteren af Morning Train heller ikke, at han og de øvrige medarbejdere nødvendigvis skal skiftes ud om en årrække, når de ikke er "unge og sultne" længere.

- Men jeg tvivler helt ærligt på, at vi kunne være kommet igennem det lange seje træk, hvis vi havde været ældre og mere satte i det, siger han.

Fra fire til 15 ansatte: Unge fynske web-folk har succes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce