Sanderum Smede- og Maskinværksted bygger samtlige 31 stationer til landets første letbane i Aarhus - ordren har fordoblet antallet af medarbejdere i firmaet, som håber at bruge erfaringerne, når letbanen i Odense skal bygges.

Når aarhusianerne lige om lidt skal stå og vente på deres nye letbane-tog, så kommer de til at gøre det på en station, som er bygget hos den fynske stålvirksomhed Sanderum Smede- og Maskinværksted.

Den familieejede virksomhed har allerede sendt halvdelen af de ialt 31 stationer på lastbiler til Østjylland, hvor første etape af letbanen skal indvies i år.

- Jeg kan ikke gå ind i ikke talene endnu, men det nye regnskab bliver helt vildt positivt i forhold til det.

Peter Larsen, direktør og medejer af Sanderum Smede- og Maskinværksted.

Ialt bliver der 49 stationer på letbanen i Århus, men det er altså Sanderum-firmaet, der skal levere de første 31 stationer.

- Det har virkelig været godt for virksomheden, som har haft nogle dårlige år før det, siger direktør og medejer Peter Larsen.

Virksomheden havde mindre underskud på 53.000 i 14/15 og 218.000 i minus i 2015/16. Men det vender letbane-ordren.

- Jeg kan ikke gå ind i ikke talene endnu, men det nye regnskab bliver helt vildt positivt i forhold til det, siger han.

Han driver virksomheden sammen med sine to brødre Christian og Jens. Trioen overtog virksomheden, som deres far købte i 1950, fra deres mor for fire år siden.

Arbejdet med letbanen i Aarhus tog allerede sin spæde begyndelse tilbage i 2015, da Peter Larsen begyndte at tegne og designe modeller til stationer - men en egentlig opgave og ordre kom først på plads i efteråret sidste år.

Fra bus til letbaner

Før ordren til letbanen tikkede ind i efteråret havde virksomheden 15 ansatte - men i dag har man 30, fortæller Peter Larsen, som har gode erfaringer med at bygge lignende konstruktioner - dog til bybusserne i Odense.

Firmaet står også bag reklamesøjler med indbygget cykelpumpe, standere til udlejningscykler og andet byinventar, som man bl.a. kan finde i Aarhus, Odense og Randers.

- Vi lavede alle læskærmene til stoppestederne i Odense for seks år siden, men de sidste par år er der ikke sket meget i stålindustrien, så der har været lidt stille, men nu er vi virkelig sat under pres, hvor vi arbejder døgnet rundt i toholds-skift for at kunne levere to stationer om ugen til Aarhus, siger Peter Larsen.

De 31 stationer til letbanen i Aarhus er udviklet og designet i samarbejde med virksomhederne AFA JCDecaux og Holscher Design. AFA JCDecaux har Sanderum-virksomheden arbejdet sammen med i 13-14 år, og det stiller store krav til samarbejdet at udvikle og designe stationer, som alle er forskellige, selv om det overordnede design er ens på alle stationer.

- Der er niveauforskelle og andre ting, som gør at de er unikke alle stationer, fordi de skal stå forskellige steder, siger Peter Larsen.

Udover arbejdet på stationerne fik Larsen-familien også en af verdens største tog-virksomheder i kundebogen undervejs i forløbet, da Ansaldo, som er står bag de tekniske løsninger til letbanen i Aarhus, henvendte sig.

- De bad os lave 160 lyssignaler til letbanen, siger Peter Larsen.

Nu håber han, at firmaet kan tage sine erfaringer fra Aarhus med til Odense, når letbanen skal bygges her.

- Det ville være super dejligt, og det er selvfølgelig noget, vi vil slås for at komme med på, siger han.

I første omgang skal han og resten af Sanderum-firmaet dog rubbe neglene, for den resterende halvdel af de 17 meter lange stationer skal leveres til letbanen i Aarhus i april-maj måned.

  • Byline_

    Af:

Mere om emnet

Se alle
Mens Odense venter: Usikkerhed om åbningen af Aarhus' nye letbane

Mens Odense venter: Usikkerhed om åbningen af Aarhus' nye letbane

Protest mod letbane: 1700 underskrifter til borgmesteren

Strid på ord om letbanens reservemillioner

Strid på ord om letbanens reservemillioner