I dag melder Fakta sig til gruppen af butikker, der sælger øl til 1,50 krone flasken - eller 4,50 krone per liter.

Ølkrigen er eksploderet, men forbrugerne blæser på, at Netto, Aldi og Fakta er i gavehumør.

- Vi synes ikke, det er sjovt, for vi kan ikke se det på salget, siger Faktas indkøbsdirektør, Stig Laursen.

- Hvorfor sænker i så prisen?

- Lige nu er discountmarkedet ved at manifestere sig. Vi har kun prisen at kæmpe på, og vi skal være de billigste, siger Stig Laursen.

Det undrer ham, at priskrigen ikke afspejler sig i salget af discountøl. Til gengæld tager stadig flere forbrugere specialøl ned fra hylderne.

- De siger tak for billige dis-countøl, og så bruger de besparelsen på nogle få dyre øl. På den måde styrker priskrigen ølmarkedet, for vi er også interesseret i at sælge alternative øl, siger Stig Laursen.

Frygt for fortsættelsen

Aldis billigøl kommer fra Bryggeriet Vestfyen, og selv om det indtil nu er discountbutikkerne, der har betalt priskrigen, frygter bryggeridirektør Poul Mark, at kampen fortsætter.

- Det er allerede uhørt billigt, og bliver det endnu billigere, vil man nok gå tilbage i ledene, siger Poul Mark.

- Det undrer mig, at vi ikke sælger flere øl, når prisen er så lav, men nu er vi også hårdt ramt af det dårlige vejr. Lige nu har folk mere lyst til bouillon end til kolde øl, siger han.

Cirka hver tredje øl, der sælges i Danmark, er en billigøl.
  • fyens.dk