Flyets flaps foldede sig ikke ordentligt ud, da 154 mennesker omkom med et Spanairfly. Ifølge El Pais minder det om en ulykke fra 1987 i Detroit.
Spanairulykken den 20. august, hvor 154 mennesker omkom, minder i uhyggelig grad om en lignende ulykke fra 1987 i Detroit, hvor kun en enkelt passager overlevede og 154 passagerer omkom. Rutinetjek af flyets flaps kunne i begge tilfælde have afværget katastrofen. Det skriver den spanske avis EL Pais, der har fået fingre i et udkast til den foreløbige havarirapport. Ifølge rapporten foldede flyets flaps sig ikke ordentlig ud på flyet fra SAS's datterselskab Spanair.

Ifølge udkastet blev piloten ikke advaret af systemet før adgang, og når rapporten bliver offentliggjort, vil det blive indskærpet over for flyselskaber, der flyver med MD 82, at man fremover skal tjekke, at advarselssystemet virker før hver afgang. Angiveligt har Spanair indarbejdet en rutine, hvor advarselssystemet tjekkes før dagens første flyvning og ved pilotskift.

Havarirapporter bliver altid sendt til de involverede parter i et udkast. De har nu muligheden for at kommentere den og finde fejl og mangler, så den kan være ændret, når den bliver offentliggjort.