Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Firmagaver - uden afsender eller modtager

Glædelig jul. Hilsen chefen. Et sikkert, men upersonligt valg.
Foto: Foto: Benjamin Kürstein/Polfoto

Firmagaver - uden afsender eller modtager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Du har nok prøvet det: At modtage en gave fra firmaet, som bare ikke er dig. Anledningen kan være en fødselsdag, et jubilæum eller den obligatoriske julekurv. Vi løfter sløret for, hvordan gaverne vælges og kaster et blik på, hvad du kan risikere at få til næste jul

Måske tænker du, at det er utidigt at skrive om firmajulegaver allerede nu, men faktisk er det på denne tid af året, at leverandørerne af din næste firmajulegaver køber ind fra hele verden. Hvis du går ind på forskellige gaveleverandørers hjemmesider, kan man også se, at udvalget til julen 2008 er ved at være på plads.

Firmagaver til personale er ofte mere en "nåh-oplevelse" end en "wauw-oplevelse". Det er de færreste chefer, som tager sig tiden til at gå i butikker selv og sammensætte den perfekte gave, og derfor bliver løsningen som regel en upersonlig kurv med de obligatoriske flasker rødvin, lidt chokolade med mere.

- Hele ideen med en gave er jo, at modtageren skal føle sig værdsat, og det gør man altså ikke, hvis man får en upersonlig hyldevare, mener Bente Juul Vestergaard, som driver Zirena A/S, der leverer firmagaver til revisorer, banker og reklamebureauer.

- En kurv sammensat af ting, som man selv kan købe i Brugsen, synes jeg ikke er en god gave. Hvis man giver vin, chokolade og den slags, skal det som minimum være ting fra specialforretninger, ting, som man ikke selv lige ville være faldet over. Så kan man se og mærke, at der er gjort lidt ud af tingene. Men der er nogle, der går efter kvantitet frem for kvalitet, erkender hun, og understreger, at gaven også helst skal sige noget om firmaet.

- Et år havde vi et firma, som gerne ville understrege, at deres medarbejdere skulle slappe af og hygge sig i julen. Så de fik plaider fra Crown of Denmark og noget lækkert chokoladekaffe. Det var der et tema i, og gaverne var noget, som de fleste ikke lige køber til sig selv. Gaven må også gerne være lidt anderledes, men ikke så anderledes, at man ikke kan identificere sig med den, siger Bente Juul Vestergaard, som ikke er helt tilfreds med skattevæsenets grænse for skattefrie personalegaver.

- En gave må ikke koste mere end de 400 plus moms, ellers bliver medarbejderen beskattet af det. Men det er mærkeligt, at den grænse ikke bliver flyttet. Den har været der i al den tid, jeg kan huske, og det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger, siger Bente Juul Vestergaard, som går efter gaver, der er innovative, originale eller fortæller en helt selvstændig historie.

Af samme grund har hun ikke noget bud på, hvad årets julegavehit bliver i år.

- Nej, vi forsøger jo netop at have noget anderledes. Men jeg ved, at det sidste år var en radio, som hittede. Alle fik en radio. Men jeg ville ikke selv syntes, at det var særligt sjovt at få det samme, som alle andre.

Alligevel vil hun ikke gå så vid at differentiere gaverne til den samme arbejdsplads, selvom hun godt kender eksemplerne på, at både den tyveårige ungkarl og den tresårige bedstemor får den samme filigranvase.

- Nej, det er jo mit job at finde noget, som egner sig til både ung og gammel og begge køn. Elles risikerer man, at nogle bliver dybt skuffede. Det har jeg oplevet i en virksomhed, der gav deres ansatte valget mellem en fransk eller en italiensk kurv. Dem, som fik den italienske blev frygteligt skuffede, og det er jo ikke meningen. I værste fald kan den slags forskelsbehandling jo så skabe splid. Så sådan noget synes jeg ikke, man skal ud i. Så hellere give en god gave, som man eventuelt kan give videre, hvis det ikke lige er dig.

En gave er per definition personlig

Men det er Laila Burcharth, indehaver af Senso - en livsstils- og netbutik, ikke enig i:

- Alle gaver - også en firmagave bør være rettet mod den enkelte person. Som bekendt er det også tanken, der tæller, siger Laila Burcharth, som selv gør meget ud af firmagaver i sin egen virksomhed.

Sidste jul gik hun selv ud og fandt tøj - fra top til tå - til alle sine tolv ansatte.

- Du skulle have set dem, det udviklede sig til en hel opvisning, og alle var glade, fordi de vidste, at jeg havde investeret tid og tankevirksomhed på hver enkelt. Det er jo i virkeligheden kernen i det at give en gave, at vise den anden, at han eller hun er værdsat. Der var kun to af dem, som ville bytte nogle af de ting, som jeg havde købt.

Laila Burcharth mener, at det selv i store virksomheder er muligt at komme tættere på medarbejderen.

- Hvis du ikke kan købe en gave til din medarbejder, så kender du dem ikke. I større virksomheder burde det derfor være den nærmeste leder, som stod for gaveindkøbet. Men ofte modtager medarbejderne en upersonlig gave med lidt af hvert, hvor der hverken er taget hensyn til alder eller køn. Og det kan sagtens gøres anderledes, uden de helt store problemer for virksomheden. Også uden at gøre som jeg gør, mener hun.

- Jeg skal bare have forskellige oplysninger, så jeg kan gruppere medarbejderne efter køn og eventuelt også inddelt i alder med ti års intervaller. Herefter sammensætter jeg en gavekurv med en kombination af delikatesser, drikkevarer og lidt brugskunst, som passer til den enkelte, siger hun.
Fakta
Sidste jul gik hun selv ud og fandt tøj - fra top til tå - til alle sine tolv ansatte.
Fakta
- En god gave skal jo dække et behov for den enkelte. Gerne et, som de ikke vidste, de havde.

Til ham og hende

Et gaveeksempel til en mand kunne være: to specialøl, to ølglas, et glas sennep, to grappaglas samt en 1 flaske Amarone grappa, mens kvindens gave kunne være: to likørglas, en flaske Chokoladelikør m/chili, en flaske kryddereddike, en pakke risotto, en pakke krydderiblanding samt en madpincet i oliventræ.

- En god gave skal jo dække et behov for den enkelte. Gerne et, som de ikke vidste, de havde. Men det er nu engang ikke det samme, som man synes er en fed gave, hvis man er en tyveårig kvinde og en halvtredsårig mand, siger hun og fortæller om et firma, der sidste år gav alle deres ansatte en dyr damaskdug.

- Flere af mændene satte den med det samme til salg på nettet - og det er da ikke meningen, siger hun og afviser, at det skulle kunne give problemer at differentiere, fordi nogle så hellere ville have den gave, som en anden gruppe fik.

- Man kan selvfølgelig aldrig gøre alle 100 procent glade, men det er jo ikke en grund til at gøre alle mellemfornøjede. På min måde er der da en chance for, at flere bliver rigtigt glade, siger Laila Burcharth og understreger, at der jo i forvejen sker en udvælgelse efter, hvilket firma der er tale om.

- Jeg ser altid først på hvem og hvad virksomheden er. Er det en fabrik, som trykker plader eller et reklamebureau så er det ikke samme gaver, de skal have. Man skal ramme mennesker, hvor de er. Det gælder sådan set også private gaver: Det vigtigste er, at modtageren føler, at giveren har gjort sig umage med at finde noget til lige præcis hende eller ham.

Sidste års store hit, en radio, har Laila Burcharth ikke meget til overs for.

- Der er stor chance for at ramme forkert med sådan en gave. En radio siger ingenting om firmaet, med mindre det da er en radioforretning eller noget i den stil. Og hvor står man egentlig og mangler en radio i dag? Eller også er det ikke den rigtige, eller den ser forkert ud, siger Laila Burcharth.

Hun synes ikke om idéen med, at den ansatte selv kan vælge sin gave fra en liste med muligheder ? sådan som det praktiseres i flere store virksomheder.

- Selvfølgelig minimerer det risikoen for at ramme helt forkert, men til gengæld er der jo ikke meget sjov ved at få en gave, som man selv har valgt. Overraskelsen er jo væk, og det er da en stor del af en gave. Det virker på en eller anden måde også som dovenskab fra virksomhedens side.

Firmagaver - uden afsender eller modtager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.