Fingerspitz har ofte arbejdet med tyske kunder, som vil ind på det danske marked. Nu vil reklamebureauet bruge sin viden om det tyske marked til at hjælpe danskere ind på det ofte utroligt store og overraskende uforståelige marked, som Tyskland kan være. Direktør Anna Aagard forklarer her tankerne bag.

Hvorfor har I valgt at tilbyde hjælp til at etablere eksport til Tyskland?

- Jeg har for det første arbejdet der i fem år, og har et dybt kendskab til tyske erhvervsliv. Dernæst har vi arbejdet med tyske kunder, som gerne vil ind her I Danmark. Og så mener vi, at danskere slet ikke udnytter det potentiale, der ligger i Tyskland.- Skalerbarheden i Tyskland er enorm, hvis du går til markedet med den rigtige strategi, og det mener vi, at vi kan hjælpe danske virksomheder med.- Vi har derfor brugt det sidste års tid på at samle vores netværk og samarbejdspartnere i Tyskland, så vi konkret kan gå ud med et Tysklandsprodukt til vores kunder.

Hvilke brancher har især et potentiale i Tyskland?

- Lige nu er vi i gang med at massere fødevarebranchen. Det gør vi, fordi vi i forvejen har et dybdegående kendskab til nichen herhjemme igennem vores eksisterende kunder. Og vi er lige nu i gang med at forberede deciderede eksportstrategier, som vi håber vores kunder vil tage til sig.- Vi ser generelt et stort potentiale i BtB-segmentet. Danmark har et hav af underleverandører og produktionsvirksomheder, som allerede har lidt salg til Tyskland. Men vi oplever, at der er meget mere at hente for dem i Tyskland, hvis de griber det rigtigt an.

Hvad er så den rigtige måde?

- Det kommer selvfølgelig an på den konkrete virksomheds case. Men generelt er det vel at sigte efter skalerbarhed fra starten af. Virksomhed sætter sig ofte ind i bilen og kører så langt ned i Tyskland, som de orker. Det er ofte Hamborg. Men Tyskland er uendeligt meget større end det. Bayern er et fantastisk erhvervsområde som vokser lige nu, og danske virksomheder kunne få meget ud af at gå til det område.- Og så skal man gå til de store byer først og så ud i landet. Der har været tendens til, at virksomhederne har taget den fra grænsen og ned, det er forkert, mener vi.

Hvad sker man vide om det tyske marked?

- Uanset om det er kliche eller ej, så kan danske virksomheder godt forvente et kulturchok, når de begynder at arbejde med det tyske marked. Folk bliver altid overraskede over, hvor stramt det tyske erhvervsliv er i forhold til formalia - også selvom det jo er det, som man hører om, hvordan tyskerne er.- Danskerne er meget joviale i deres tilgang til tingene, og det er fint nok. Men der er grænser for, hvor langt tyskernes tålmodighed rækker med de joviale danskere. Der er bare ingen tålmodighed til, at man kommer dryssende fem minutter for sent til et møde, de synes ikke, at det er sjovt at man kalder hinanden "du". Og til møder taler man til lederen og ser på ham eller hende, ikke til de underordnede der ofte bare er med som statister.

  • Byline

    Af:

    Jeg er uddannet journalist med praktikperiode på Fyens Stiftstidende i 2013-2014. Siden da har jeg kort været reporter på Fyns Amts Avis, og nu skriver jeg for Erhvervsavisen Fyn og Ugeavisen Odense.