Finanstilsynet: Danske Bank ryster tillidsforhold til kunderne

Jesper Berg, direktør for Finanstilsynet, mener, at Danske Bank ikke har levet op til det tillidsforhold, der skal være mellem bank og kunde. (Arkivfoto)

Finanstilsynet: Danske Bank ryster tillidsforhold til kunderne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Finanstilsynet kalder gebyrsag i Danske Bank grim. Tilsynet er klar med undersøgelse af banen i august.

Finanstilsynet ser med stor alvor på den rådgivning, som Danske Bank har givet 87.000 kunder, der har betalt for høje gebyrer for at investere penge gennem banken.

Banken har mandag oplyst, at der samlet er blevet opkrævet 400 millioner kroner for meget i gebyrer hos kunder, der har købt investeringsproduktet Flexinvest Fri, hvor gebyrerne i 2017 blev sat op.

Finanstilsynet er ved at undersøge sagen og forventer at komme med en afgørelse i august.

Allerede nu har sagen dog en alvorlig karakter, siger direktør Jesper Berg.

Han hæfter sig ved, at Danske Bank på det tidspunkt, hvor banken solgte produktet, forventede, at nogle af kundernes afkast efter gebyrer var dårligere end en rente på nul procent.

Det vil sige, at banken forventede, at kunderne ville tabe penge.

- Sagen ryster på tillidsforholdet mellem bankens ansatte og dens kunder.

- Det er fundamentalt inden for finansielle forretninger, at der er en grad af tillid til, at bankens repræsentanter - selv om de sælger bankens produkter - også informerer dig objektivt på en række punkter, hvor du som kunde oftest er dårligere vidende end banken, siger Jesper Berg.

Finanstilsynet har siden oktober været i dialog med Danske Bank om sagen og er ved afrunde undersøgelsen.

Jesper Berg vil ikke spå om, hvilke sanktioner det kan ende med, men siger, at "der ikke er nogle umiddelbare grænser for, hvad der kunne være i spil".

- Vi kan alt fra at påbyde banken at gøre tingene anderledes, til at give påtaler og til at politianmelde banken, siger han.

Fungerende erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) skriver på Facebook, at også Bagmandspolitiet er ved at se på, om Danske Bank kan straffes i sagen.

Danske Bank har som følge af sagen fyret direktør Jesper Nielsen, der var blandt de ansvarlige for beslutningen om at hæve gebyrerne i 2017.

De 87.000 vil blive kompenseret af Danske Bank, og en typisk kunde vil få mellem 1000 og 2000 kroner retur.

Jesper Berg mener, at tilliden til den danske finanssektor generelt har lidt et knæk af sagen, der kommer i forlængelse af flere hvidvasksager - herunder i Danske Bank selv.

- Det er klart, at den (tilliden, red.) er rystet, og det er også det, der gør sagen grim, siger Jesper Berg.

Finanstilsynet: Danske Bank ryster tillidsforhold til kunderne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce