Fem års kamp for internationalt gennembrud: Fynsk app-firma skriver ny strategi

Janus Madsen har været igennem flere testforløb også i Odense, hvor kommunen netop har købt app'en Læs og Skriv til samtlige skoler. Arkivfoto

Fem års kamp for internationalt gennembrud: Fynsk app-firma skriver ny strategi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

2500 børn bruger dagligt den fynskudviklede app Skriv og Læs til at fortælle historier. Det fynske firma er nået ud i hele Danmark, men det internationale gennembrud mangler. Nu ændres strategien.

75 procent af de danske skoleelever kan fortælle historier på tablet, computere eller på mobilen med app'en Skriv og Læs fra det fynske firma Writereader.

Det benytter op til 2500 danske børn sig af hver eneste dag, viser tal fra firmaet, som efter en håndfuld år sidder solidt på det danske marked for digitale værktøjer til barnets første tid med skriblerier.

Langt over en million historier er fortalt på app'en, men internationalt går det dog knap så hurtigt, som man havde håbet på. Det siger stifter og medejer Janus Madsen efter fem års hård kamp uden for landets grænser.

- Vi havde en formodning om, at vi kunne tage vores erfaringer fra Danmark og rulle app'en ud på markederne i landene omkring os og bl.a. i USA, men det har vist sig at være sværere end som så, så nu skifter vi strategi, siger Janus Madsen.

De to stiftere og hovedaktionærer Janus Madsen og Babar Baig fik sidste år en aftale med koncernen Sesame Street i USA, men indtil videre har det ikke kastet det store amerikanske gennembrud af sig. Nu forsøger de to stiftere sig med en ny strategi. Arkivfoto
De to stiftere og hovedaktionærer Janus Madsen og Babar Baig fik sidste år en aftale med koncernen Sesame Street i USA, men indtil videre har det ikke kastet det store amerikanske gennembrud af sig. Nu forsøger de to stiftere sig med en ny strategi. Arkivfoto

Hul igennem til gigant

Den læreruddannede fynbo stiftede firmaet Writereader med Læs og Skriv-app'en som første produkt på hylden for en håndfuld år siden sammen med sin samarbejdspartner Babar Baig og Ulrik Jensen. Siden har firmaet forfinet Writereader-app'en, som børn kan bruge til at skrive deres egne historier, og der er også kommet et matematik-app til.

Sidste år fik firmaet hul igennem til den amerikanske koncern Sesame Street, som Madsen og Co. håbede kunne være med til at forløse det store amerikanske marked med sine millioner af følgere og brugere.

- Den aftale har vi sådan set stadig med dem, men det står lidt stille, og der sker formentlig ikke noget før tidligst næste år, fortsætter Janus Madsen.

Vil satse mere lokalt i USA

Store koncerner som Sesame Street, skoler og myndighederne i bl.a. Californien har vist sig at være en svær vej ind på markedet. Derfor prøver Writereader nu en ny vej ind med hjælp fra det fynskbaserede firma Converzion, som hjælper virksomheder ind på det amerikanske marked og bl.a. har investor Johnny Killerup i front og investor Torben Frigaard Rasmussen i rollen som bestyrelsesformand.

- Det er svært at få en forretning op at stå i USA fra Danmark. I stedet for at gribe markedet an top-down, så prøver vi nu at etablere kontakt til amerikanske fodbold, basket- og baseballklubber og lokale fonde. Det, vi har lært i USA, er, at skolerne ikke har penge til hverken hardware eller software, og mange af den slags læringsmidler er betalt af charity eller fondsmidler, siger Janus Madsen.

Firmaet har igennem Converzion fået sat de første møder op i staten Arizona, hvor Converzion har et kontor i Phoenix.

- Nu har vi igennem fem år uden held forsøgt at komme ind på det amerikanske marked, så nu prøver vi på den her måde at etablere kontakter med eksempelvis sportsstjerner, der gerne vil gøre noget godt for deres lokalområder. Virker det, så kan det være en model, vi kan rulle ud i andre stater i USA, siger Janus Madsen.

Danmark langt foran digitalt

Det er dog ikke kun i USA, at Madsen og Baig har måttet indse, at Danmark er så langt fremme, når det handler om digitale læringsværktøjer, at man ikke kan flytte forretningsplanen direkte ud på markederne uden for Danmark. Heller ikke selv om det er i Skandinavien eller Europa.

- Vi er til stede i dag i 40 lande, hvor man som privatperson kan downloade vores app. Når det handler om at komme ind på skoler eller børnehaver i udlandet, er Danmark bare meget længere fremme rent digitalt. Tyskland er 10 år bagefter Danmark, og selv i Sverige og Norge er de langt efter - måske tre-fire år, siger han.

I Danmark er 50 procent af læringsmidlerne digitale, mens den andel er blot 12 procent i vores store blå-gule naboland Sverige. Syd for grænsen i Tyskland er andelen endnu mindre, siger Janus Madsen.

- De markeder skal nok komme, men det tager tid, og du kan i hvert fald ikke etablere en forretning i de lande på samme måde, som vi har gjort herhjemme, siger han.

Samarbejde med Gyldendal

I Danmark indledte Writereader ved årsskiftet et samarbejde med Forlaget Gyldendal, som nu bærer Skriv og Læs ud til brugere enten direkte eller gennem Gyldendals egne portaler. Den model kan dog ikke flyttes over på Sverige eller Tyskland.

- Det handler om finde virksomheder, fonde eller personer, der vil noget med det, som vi gerne vil og få dem til at være med til at finansiere det. At lave en traditionel virksomhed, hvor skoler eller lærere køber det, det er op ad bakke - og det har vi så brugt fem år på at finde ud af, siger Janus Madsen.

Fem års kamp for internationalt gennembrud: Fynsk app-firma skriver ny strategi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce