ORLOGSORDRE: Kochum i Karlskrona var tidligt inde som samarbejds-partner for Faaborg Værft
Der er nærmest mord i luften, så besk er tonen, konstaterer direktør Jan Mortensen, Faaborg Værft, som efter helt normalt udbud nu får opgaven med at bygge seks nye MKII fartøjer til søværnet.

I Faaborg er man selvsagt glade, men i Nordjylland skumles der fortsat voldsomt over, at ordren ikke går til værfterne i enten Hvide Sande eller Skagen, og nordjyske folketingspolitikere og industrifolk forsøgte henover weekenden at presse forsvarsminister Søren Gade til at slette Faaborg af landkortet.

- Det har været meget overraskende med hele dette reaktionsmønster. Det er i det hele taget beklageligt, at man går ind og sætter spørgsmålstegn ved principperne om bedst-og-billigst, for spillereglerne er helt klare. Selvfølgelig skal man have lov til at ærgre sig, når man ikke får en ordre, det gør vi andre også, men det er ikke specielt yndefuldt, når man derefter går over til at anfægte redeligheden hos både kunde og leverandør, siger Jan Mortensen.

Han henviser i den forbindelse også til, at værftet Danish Yacht i Skagen for kun fire måneder siden i en helt tilsvarende licitation vandt en ordre på seks MKI fartøjer til flåden.

Den ordre har en værdi på 150 millioner kroner, mens den fynske ordre løber op i en kvart milliard kroner.

Mest arbejde i Faaborg

Når Faaborg Værft i nogen grad føler sig beklikket, skyldes det nordjysk kritik af samarbejdsmodellen med det svenske Kockums værft i Karlskrona, som skal levere skrogene til de seks fynske standardfartøjer på hver 42 meter. Udbudsmaterialet åbner udtrykkeligt mulighed for udenlandske underleverancer, og alt andet lige kommer størstedelen af mandetimerne i forbindelse med ordren til Søværnets Materielkommando til at ligge i Faaborg, understreger Jan Mortensen.

- Al aptering og alt installations- og bestykningsarbejde, som udgør langt hovedparten af jobbet, ligger her på værftet. Derfor er det også urimeligt, når nogle ønsker at give det indtryk af, at ordren nærmest er gået til udlandet, og at 70 procent af arbejdet kommer til at ligge uden for Danmark. Den slags påstande må stå for sig selv, siger han.

Kompetent orlogsværft

Med Kockums får Faaborg Værft en meget kompetent samarbejdspartner.

Orlogsværftet i Karlskrona med 1200 medarbejdere er ekspert i at bygge også meget store fartøjer i compositmaterialer som f.eks glasfiber.

Værftet er fornylig gået i gang med at effektuere en ordre på fire korvetter af Visby-klassen til den svenske marine. De er betydeligt større end de danske standardfartøjer og leveres i såkaldt stealth-design, som kun dårligt kan radarspores på grund af konstruktionens mange kanter.

Der har gennem flere år været kontakt mellem Faaborg Værft og Kockums, og to repræsentanter fra det svenske værft var også af Jan Mortensen inviteret med til København i september sidste år, da Søværnets Materielkommando første gang orienterede den danske værftsbranche om planerne for byggeriet af 12 nye standardskibe.

Jørgen M. Ferdinand, som ejer Faaborg Værft, er meget tilfreds med det konkrete samarbejde, som nu skal i gang med Kockums i Sverige.

- Det har vi forsåvidt forberedt længe. Vi har gennem adskillige år haft vedligeholdelsesopgaver for søværnet, og vi har gennem nogle år også fysisk forberedt vores værft på at kunne tage opgaver ind af denne karakter. Det har været en satsning, og derfor er det naturligvis også en glæde for os, at tingene lykkes.

- Vi er et lille foretagende i en meget stor sammenhæng, hvor Kockums i dag er en del af et globalt kapital- og produktionsnetværk. Skal vi internationaliseres, må det nødvendigvis ske på denne måde. Kockums kan være med til at eksponere Faaborg Værft, og samarbejdet kan gå begge veje, så vi regner med øget internationalisering også efter ordren til søværnet, siger han.
  • fyens.dk