Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Få en ekstern part med til samtalen om sygefravær

Sygefravær er en belastning for medarbejder, virksomhed og hele samfundet. Derfor bør virksomhederne benytte sig af rundbordssamtaler, når situationen opstår, så man hurtigere kan finde en løsning og få folk tilbage på arbejde.
Foto: colourbox

Få en ekstern part med til samtalen om sygefravær

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

At have folk udefra med til en samtale om sygefravær hjælper med at få folk tilbage på arbejdet. Alligevel benytter kun en fjerdedel af landets 167 største virksomheder sig af den såkaldte rundbordssamtale i kampen mod sygefravær. Eksterne personer med til samtalen hjælper både den syge, virksomheden og samfundet

Parterapi er efterhånden blevet et anerkendt redskab, når hr. og fru Danmark erkender, at der er kurrer på tråden i forholdet. At have en tredjepart med til at styre samtalen og se på situationen udefra sikrer en bedre kommunikation, hvor meningerne ikke er forudindtagede, og tredjeparten hjælper måske med at få øje på nogle løsninger, man ikke selv kan se i sit eget indgroede mønster.

En sådan tredjepart kan også gøre god gavn i arbejdslivet, når der skal tales om sygefravær. Her kalder man sådan en samtale med eksterne parter for en rundbordssamtale, og det er efterhånden dokumenteret i flere undersøgelser, at den slags samtaler har en positiv effekt.

Nu viser en ny undersøgelse fra Handelshøjskolen på Aarhus Universitet imidlertid, at kun hver fjerde af landets 167 største virksomheder benytter sig af rundbordssamtalen.

- Anerkendte undersøgelser viser, at rundbordssamtalen er klart mere effektiv end en almindelig sygefraværssamtale, når målet er at få den sygemeldte tilbage i arbejde igen. Så her er virkelig tale om en uudnyttet mulighed for mange virksomheder, lyder det fra lektor Christa Thomsen, der forsker i ledelsessamtaler og specifikt samtaler om sygdom, fravær og fastholdelse.

Bedre forberedt

Hvem der skal med til samtalen afhænger af omstændighederne. Det kan være personens egen læge, en socialrådgiver eller et familiemedlem, og så kan det være godt med en ekstern konsulent til at styre samtalen.

- En rundbordssamtale består ikke af en veldefineret gruppe, og det er forskelligt, hvem man ønsker at trække med ind. En læge kan være god til at sige, hvad medarbejderen egentlig kan, mens en socialrådgiver kan hjælpe til med at afdække, hvilke muligheder der er i forhold til den gældende sociallovgivning. En neutral konsulent kan være god til at styre samtalen og stille de spørgsmål, som medarbejderen ikke selv tør stille, siger Christa Thomsen.

Blandt fordelene ved rundbordssamtalen, frem for kun at holde en samtale mellem medarbejderen og en repræsentant for virksomheden, er, at parterne som regel vil være bedre forberedt.

- Typisk vil de forskellige parter have talt enkeltvis med hinanden på forhånd og klarlagt mulighederne i forløbet bedre, så de juridiske, lægefaglige og personlige detaljer vil være på plads, siger hun.

Det betyder, at mødet kan bruges til at træffe konkrete beslutninger om medarbejderens fremtid.

Betaler sig for alle

For virksomhederne er der ingen tvivl om, at det i hvert fald på kort sigt både koster tid og penge at stable en rundbordssamtale på benene. Men på længere sigt kan både tid og penge være godt givet ud. Det viser nogle af resultaterne i den nye rapport.

- En rundbordssamtale giver en afklaring af vedkommendes status. Rapporten viser sådan et rundt hjul, med en masse forskellige udveje: Er vedkommende overhovedet interesseret i at beholde sit job, skal man gå efter et fleksjob, skal vedkommende finde en anden virksomhed, eller skal man skal satse på noget kompetenceudvikling, forklarer Christa Thomsen.

På den måde undgår virksomheden at bruge unødvendige penge på at fastholde en medarbejder, som egentlig ikke er interesseret i at blive - eller de kan bruge penge på at skole vedkommende om til et fleksjob, som kan give gevinst for begge parter i mange år fremover.

Men for virksomhederne lurer der også en ekstra gevinst.

- Folk forholder sig i dag til, om virksomheder er socialt ansvarlige, så det er også et redskab til strategisk kommunikation. Der står image og omdømme på spil, siger Christa Thomsen.

32 milliarder kr.

Når kun hver fjerde af de store danske virksomheder bruger rundbordssamtalen, skyldes det ifølge Christa Thomsen manglende viden og berøringsangste ledere, der generelt viger uden om sygefraværsområdet.

- Her er en stor informationsopgave at løfte for kommuner, faglige organisationer med flere, der for eksempel kan investere flere ressourcer i at etablere de såkaldte sociale partnerskaber mellem virksomheder og det offentlige. Det er især den slags initiativer, der skal til for at udbrede rundbordssamtalerne, siger hun.

Hvis samtalerne bliver mere udbredt, kan det være et skridt på vejen til at løse en af de helt store udfordringer på det danske arbejdsmarked. Både for de mennesker, som lider af at være væk fra arbejdsmarkedet, for virksomhederne, der mangler arbejdskraften, og for samfundet som helhed udgør sygefravær nemlig en kolossal belastning.

Sygefravær koster ifølge en analyse fra Beskæftigelsesministeriet omkring 32 milliarder kroner hvert år. 22 milliarder for arbejdspladserne og 10 milliarder for staten, og dertil kommer de omkostninger, som den enkelte medarbejder selv må bære.

Få en ekstern part med til samtalen om sygefravær

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.