Skibskranerne på Fayard har løftet lidt af hvert for at tømme udbrændte skibe for brandvand, døde grise og udbrændte biler

Slamsugere, døde grise og udbrændte biler.

Skibskranerne på Fayard bliver sat til lidt af hvert, men nogle opgaver stikker af fra mængden:

Til den kategori hører tømningen af det tyske containerskib "MSC Flaminia", der i sommeren 2012 var på vej over Atlanten, da der gik ild i lasten af containere. Skibet skulle egentlig have været på værft i Rumænien, men opgaven var for stor en mundfuld for det rumænske værft, og MSC Flaminia endte på Fayard. Her lå det i godt to måneder, mens det blev tømt for blandt andet brandvand, der blev kørt til destruktion hos det daværende Nord /AS i Nyborg.

Kent Gorm Nielsen, projektleder på Fayard, var med under den godt to måneder lange proces:

- Vi havde en dok, som skibet kunne sættes i, så tankene kunne rengøres, og de sidste containere kunne tages op og bringes til Nord. Tre lastrum var brændt ud, og skibet ankom med en masse brandvand om bord. Det skulle den selvfølgelig tømmes for - og derfor løftede vi slamsugere op og ned i dokken otte til ti gange i døgnet. Når slamsugerne var fyldt, blev de løftet op og kørte til Nyborg, og når de kom tilbage, blev de løftet ned igen og startede forfra. Det gjorde vi i en periode over fem uger, siger Kent Gorm Nielsen.

Lisco Gloria

MSC Flaminia lå hos Fayard fra november 2013 til februar 2014, og tre år tidligere havde værftet prøvet kræfter med en anden specialopgave efter en færgebrand om bord på "Lisco Gloria".

Det var en DFDS-færge, som havde 236 passagerer om bord, da den brød i brand på vej fra Kiel til Klaipeda i Litauen. Alle passagerer blev reddet, men færgen var fyldt med udbrændte biler, herunder raserede lastbiler, der havde dyr om bord.

Også den opgave husker Kent Gorm Nielsen tydeligt. Blandt andet fordi skaderne på færgens tre dæk var helt forskellige.

- Vi startede med at skære bilerne på det øverste dæk fri. Her var alt udbrændt totalt, og her stod blandt andet lastbiler, der havde haft levende grise med. Der stod også frysebiler, som havde grisehaler, laks og rejer med. Nogle af bilerne var så udbrændte, at vi måtte løfte dem op på en platform og have dem på land, andre klumper tog vi med grab.

- På næste dæk kunne vi trækker bilerne ud fra hinanden, og da lejede vi en stor pram, som vi trak dem ud på. Til sidst havde vi det nederste dæk, og da kørte vi splinternye biler op fra. Der var intet sket.

Lisco Gloria kom til Fayard i oktober 2010 og lå der til marts 2011.

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.