Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


En balletdanser på 84 ton

Den nye Spieringkran er den største, som den hollandske producent endnu har produceret og den første af sin slags i Skandinavien. Den har stået Bo Schou i ca. 7,5 millioner kroner. Fotos: Kim Rune
Foto: Kim Rune

En balletdanser på 84 ton

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BAS Kraner i Odense er den tredje generation af kran-familie Schou i Odense, og der er investeret i helt nyt udstyr

Udsigten over Københavns tage en sommermorgen klokken fire, hvor solen står op, er fantastisk.

- Havblik på Øresund og et krydstogtskib, der langsomt glider ind. Det er det hele værd, fortæller Bo Schou.

Han ved, hvad han taler om, for han har siddet i 11 etagers højde i sin nye kran og oplevet det.

- Eller forleden hvor jeg var i Grenå og løfte en kornsilo, mens jeg kunne nyde udsigten over hele Djursland. Fantastisk.

Men den nye kran er også fantastisk, og kan gøre Bo Schou både glad og stolt. Det er verdens største Spieringskran - opkaldt efter opfinderen Leo Spiering - og den første i Skandinavien.

Som alle kranerne i Schou-familien er den nye også opkaldt efter de gamle nordiske guder, og den er dødt Odin.

- Det kan kunderne bedre huske, end hvis den havde fået et nummer. Nu ringer de og siger: Vi skal have Odin, siger Bo Schou.

Bos egen krantur

Bo Schous farfar, Hans Viggo Schou, startede vognmandsforretning i Odense i 1935, og den første kran blev indkøbt i 1961. I 1978 fik firmaet den første mobilkran.

I 1989 overtog Bos far, Henning Schou, firmaet, som han i 2002 solgte til landets største kranfirma BMS A/S.

- Så man kan sige, at jeg er arveligt belastet, men det var ikke sådan, at jeg gik lige i min fars fodspor, siger Bo Schou.

Han blev udlært lastvognsmekaniker hos Scandia, og da han kom på session, trak han frinummer.

- Men de belærte mig hurtigt om, at det ikke betyder noget, når man er mekaniker, så jeg var otte måneder i henholdsvis Vordingborg og Tønder, siger Bo Schou.

Han var blevet gode venner med to andre soldaterkammerater, og sammen blev de enige om at tage en tørn i Bosnien. Det var ikke altid en behagelig oplevelse.

- Men det var bestemt en oplevelse for livet, erkender Bo Schou.

Hjemme igen begyndte han at sælge lastbiler og personbiler, og i 2004 følte han sig rustet til selv at starte.

Skaberak

Bo Schou startede med at købe en lastbil fra 1974 med kran.

- Den var to år ældre end mig og noget værre gammelt skaberak.

Så var det hårdt benarbejde og masser af breve ud til potentielle kunder for at fortælle, at nu eksisterede firmaet BAS Kraner altså.

- Det hjalp måske, at mange kendte navnet: Schou, men det var hårdt i starten, siger Bo Schou med mellemnavnet Anker - deraf BAS Kraner.

Siden fik han mobilkran, og hele tiden er der købt nyt og større grej ind.

Spieringkranen

En Spieringkran er en kombination af de tårnkraner, man ser stå stationært på store byggepladser, og en mobilkran.

- Jeg så den tilfældigt, da jeg var på besøg hos en forhandler i Holland. Da kom den kørende ind, og chaufføren sendte tårnet op og begyndte at folde armen ud - så var jeg solgt, siger Bo Schou.

Hjemme igen kontaktede han producenten i Holland, og den lidt nedslående melding lød på halvandet års leveringstid.

- Men så var der en køber, der sprang fra, og så fik jeg tilbuddet, så vi bestilte den første Spieringskran i marts og fik den i juli sidste år.

- Sælgeren vidste godt, at de nye kraner ville blive en succes, så han rådede mig til at sætte kryds i feltet, hvor man kunne forudbestille den nye model, og det er jeg rigtig glad for i dag, siger Bo Schou.

Han fik den nye Spiering kran hjem for ca. 14 dage siden. Havde Bo Schou bestilt den i dag, kunne han få den engang i 2011.

- Mit største problem nu er, hvornår jeg kan få nummer tre.

Ketschupflasken

Det gik lidt trægt i starten, hvor kunderne ikke kendte den nye type kran og mulighederne i den.

- Det var ligesom med ketchupflasken: først kommer der ikke noget, og pludselig vælter det frem, siger Bo Schou.

Specielt i København er der masser af arbejde til de mobile tårnkraner. Her bliver en masse gamle loftetager bygget om til boliger, og mange ejendomme får sat altaner på. Spieringkranen kan komme ind i smalle gader og tætbebyggede områder. Hjulene på de syv aksler kan dreje individuelt, så den kan vende på en femøre eller køre sidelæns.

- Den bevæger sig som en balletdanser, som Bo Schou udtrykker det.

Den har selv plader til støttebenene med og betjenes af en enkelt mand, der kan rejse tårnet og folde armen ud på 20 minutter.

- Konkurrenterne vil sikkert også skaffe sig sådan nogle mobile tårnkraner på et tidspunkt, men min fordel er at være først, og de må vente på levering, siger Bo Schou, som er på jagt efter endnu en medarbejder ud over den ene, han har i forvejen.

- Så er der en mand til hver vogn, og selv kan jeg tage hundevagterne i weekender og andre skæve tider.

- Jeg vil foretrække en forholdsvis uerfaren, så jeg selv kan lære vedkommende op i betjening af bilerne. Folk, der har været i branchen i længere tid, har ofte lært nogle unoder, siger Bo Schou.

Unoder er der ikke plads til i kranbranchen.

- Der må ikke være et eneste ups eller hovsa.

Men så skal der heller ikke udvides meget mere. Bo Schou drømmer ikke om 100 kranbiler og en masse medarbejdere fordelt på flere afdelinger.

En balletdanser på 84 ton

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.