I 2010 vil hver anden øl, der drikkes derhjemme, være en dåsepils. Det vurderer Coop Danmark, efter at danskerne de seneste par år har fået smag for øl på dåse.
Danskerne har i løbet af de seneste to år ændret vaner med hensyn til øl i et omfang, der aldrig tidligere er set.

Øl på flaske er blevet skiftet ud med øl på dåse.

For to år siden var salget af dåse øl stort set ikke eksisterende. Nu er hver 3. øl, der bliver drukket, på dåse. Således har dåserne i år hidtil udgjort 34 procent af det samlede ølsalg, viser en ny opgørelse fra Coop Danmark.

Og ifølge kategorigruppechef Kenn Thomsen, Coop Danmark, er der flere grunde til væksten.

- For det første er udvalget blevet større. De store danske bryggerier satser mere på dåseøl og er kommet med flere varianter. Og mere specialøl fra både danske mikrobryggerier og udenlandske bryghuse er i år kommet på dåse.

For det andet er der flere kunder, der har opdaget bekvemmeligheden. Dåserne er lettere og fylder mindre.

Endelig har vi i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen markedsført dåseøllene mere, og det bliver vi selvfølgelig ved med, når vi kan konstatere, at vores kunder er begejstrede for denne emballageform, siger Kenn Thomsen.

Alene i løbet af det seneste år er andelen af dåseøl vokset med 41 procent. Coop Danmark forventer, at væksten fortsætter, så over halvdelen af alt øl i 2010 vil være på dåse.